Pinspiratie: Flespompoen

Collage pompoen

Zaterdag, tijd om te bedenken wat we volgende week gaan eten. Een beetje Pinspiratie is daarbij altijd welkom. Deze week met flespompoen in de hoofdrol. Wat kun je daar allemaal mee maken? Nou, meer dan je denkt! Kijk snel verder.

Flespompoen is een van mijn favoriete ingrediënten. De smaak is zo lekker zoet. En, bijkomend voordeeltje, voor zo’n huge pompoen waar zo ongeveer de hele week van kunt eten betaal je niet veel. Maar wat doe je ermee?

Maak er pita tostadas van!

pita tostada

Een tostada is een soort van pizza gemaakt van een pita-broodje of tortilla wrap. Vaak wordt deze belegd met mexicaanse ingrediënten zoals tomaten, mais, paprika en pepertjes. Deze gezondere versie lijkt me super lekker. Op de tostada ligt een laagje pompoenpuree met daarbij onder andere zwarte bonen en avocado. Wil jij deze week dit gezonde alternatief voor pizza maken? Klik hier voor het recept.

Heb je ondanks het lenteweer meer zin in een warme stoofpot? Dat kan ook met pompoen.

Pompoen stoof

Een heerlijke stoofpot van pompoen, kikkerwerten, spinazie en kokosmelk. Ideaal om een grote pan te maken en in te vriezen, want met dit recept maak je al snel zes tot acht porties. En je hoeft er niet per se rijst bij te eten. Zo’n stoofpot is ook super lekker met wat tortillawraps of naanbrood. Gewoon een stukje afscheuren en soppen maar. Klik hier als je dit volgende week op tafel wilt toveren.

Klinkt super lekker allemaal, maar ik denk dat ik volgende week voor deze lasagne van pompoen ga.

pompoenlasagna 3

Het goede nieuws, stiekem zit hier helemaal geen lasagne in. Deze lasagne is helemaal gemaakt van groenten! In plaats van lasagnebladen worden dunne plakken knolselderij gebruikt. En die bechamelsaus? Nee, geen kilo’s boter en bloem, maar limabonen die gepureerd worden tot gladde, romige saus. Groenten eten terwijl je het niet merkt dus. Ik ga hem volgende week proberen. Of ja, waarschijnlijk pas ik hem wat aan aan de inhoud van m’n koelkast en voorraadkastje, maar pompoenlasagne it is! Wil jij hem ook proberen? Hier is het recept.

En tot slot de ‘dat kan toch niet lekker zijn’ optie, havermoutpap met pompoen.

Pompoen havermoutpap

Pompoen kun je blijkbaar dus ook eten als ontbijt. Deze havermoutpap is gemaakt met pompoenpuree, kaneel en speculaaskruiden. Vreemd? Misschien toch niet. In Amerika is de pumpkin pie super populair en denk maar eens aan de pumpkin spice latte van de Starbucks. Pompoen en koekkruiden lijken dus toch een match made in heaven te zijn, dus waarom geen havermoutpap maken met deze smaken? Als ik na mijn lasagne nog pompoen over heb ga ik een poging wagen. Jij ook? Hier vind je het recept.

Genoeg inspiratie voor vandaag. Ik ben er uit, ik eet volgende week pompoenlasagne. Volgende week een nieuwe ronde Pinspiratie.

Fijn weekend,

Miss Havermout

 

2 thoughts on “Pinspiratie: Flespompoen

Geef een reactie

