Recept: zoete aardappel friet

12819005_1994582887432984_709210465_n

Zondag frietdag toch? Bij ons thuis was dat vroeger in ieder geval wel zo. Niet de meest verantwoorde dag van de week helaas, maar je kun het een beetje gezonder maken. En stiekem ook een beetje lekkerder als je het mij vraagt. Hoe? Met zoete aardappel. 

Sinds ik zoete aardappels ontdekt heb eet ik nauwelijks nog gewone aardappels. Ik vind ze gewoon veel lekkerder. Zoals de naam al zegt, ze zijn een stuk zoeter dan hun Hollandse broertjes. Eigenlijk is broertje niet het goede woord, want ondanks het feit dat ze qua voedingsstoffen veel op elkaar lijken behoren zoete aardappels en gewone aardappels niet tot dezelfde plantenfamilie. Leuk om te weten, maar hoe bereid je zo’n oranje geval eigenlijk?

Net als een gewone aardappel kun je zoete aardappel ook gewoon schillen en koken. In dat opzicht lijkt hij het meeste op een kruimige aardappel. De zoete aardappel is daarom ideaal om een lekker stamppotje  van te maken. Ik vind hem erg lekker in een stamppotje met wat ewrtjes of spinazie en stukjes gerookte kip. Ook maak ik wel eens stoofgerechtjes met zoete aardappel. Maar vandaag is het zondag frietdag, dus vandaag een recept voor zoete aardappel frietjes.

Zoete aardappel frietjes

Je kunt de frietjes natuurlijk met van alles serveren. Wat ligt er op mijn bordje? Eigenlijk alles wat nog in mijn koelkast lag. Een halve aubergine uit de oven met wat tahini, gegrilde meiknolletjes en zelfgemaakte linzen-kikkererwtenburgertjes gepaneerd in havermout.

Smakelijk eten!

Miss Havermout

 

One thought on “Recept: zoete aardappel friet

Geef een reactie

