Pinspiratie: kikkererwtenmeel

PicMonkey Collage

Zaterdag, tijd voor wat nieuwe Pinspiratie voor volgende week. Deze week staat kikkererwetenmeel in de spotlight. Dat is letterlijk wat het woord zegt, meel gemaakt van gedroogde kikkererwten. Benieuwd wat je daar allemaal van kunt maken? Kijk dan eens naar deze ideetjes. 

Kikkererwtenmeel wordt gemaakt van gemalen gedroogde kikkererwten. Je kunt dit zelf maken door gedroogde kikkererwten in de foodprocessor of blender fijn te malen. Ik heb dit geprobeerd, maar mijn bleder was hier niet krachtig genoeg voor. Daarom heb ik een bezoekje aan de toko gebracht. Daar verkochten ze een zak van een kilo voor twee euro. Meteen een tip dus, ga niet naar de Appie, daar kost het al snel vijf euro per kilo, maar bezoek gewoon de toko. Bij mijn toko verkochten ze het in een zak waar ‘gram flour’ op staat, dat is blijkbaar de andere benaming voor kikkererwtenmeel.

Wat is nu het voordeel van kikkererwtenmeel tegenover gewone tarwe of volkorenbloem? Ik heb wat research gedaan en vond het volgende. Allereerst kan kikkererwtenmeel gebruikt worden in veganistische recepten. Je hoeft dan geen ei toe te voegen aan de ingrediënten. Fijn voor de vegans onder ons dus. Maar ook voor degenen die niet kunnen leven zonder eieren is kikkererwtenmeel de moeite waard. Net als gewone bloem bevat kikkererwtenmeel wel koolhydraten. Het verschil is echter dat kikkererwtenmeel, net als havermout, bepaalde koolhydraten bevat die de energie langzaam afgeven aan het lichaam. Je bent hierdoor langer verzadigd. En ten slotte bevat kikkererwtenmeel veel andere goede voedingstoffen. Zo is het bijvoorbeeld rijk aan proteïne en dat is dan weer goed voor je spieren. Oh ja, en had ik al gezegd dat het glutenvrij is? Mocht dat je nu allemaal niets interesseren, het is ook gewoon lekker. Kikkererwtenmeel heeft een beetje een nootachtige smaak. Weer eens iets anders dus dan de gewone bloem.

Zo, genoeg over de voordelen van kikkererwtenmeel, wat kun je er nu eigenlijk allemaal mee? Eerlijk gezegd had ik een kilo kikkererwtenmeel voor me staan, maar geen idee wat ik ermee moest. Mijn eerst reflex is dan de laptop openen en op naar Pinterest. Daar vond ik deze leuke recepten.

Pasta van kikkererwtenmeel:

DSC_0012

Kikkererwtenmeel is natuurlijk gewoon een soort meel, en van meel maak je pasta. Dus 1 en 1 is 2: pasta van kikkererwtenmeel. Kikkererwtenmeel heeft een hele fijne textuur, perfect dus voor pasta. Ik heb het nog nooit aangedurfd om zelf pasta te maken, maar dit recept ziet er zo gemakkelijk uit (het heeft maar twee ingrediënten, ei en kikkererwtenmeel) dat zelfs ik het aandurf. Jij ook? Klik hier voor het recept.

We blijven nog even in de Italiaanse sferen met deze pizza van kikkererwtenmeel:

pizza_V_5sept12_pr_b_592x888

Pizza kun je natuurlijk uit de vrizer halen, maar zelf een pizza maken is natuurlijk veel leuker. Je kunt helemaal los gaan met de toppings die jij lekker vind. Het lastige is de bodem zelf maken. Kneden, rijzen, rollen, dat is best een klus. Deze pizzabodem van kikkererwtenmeel is een stuk makkelijker. Je mengt alle ingrediënten door elkaar, laat het beslagje even rusten en bakt de bodems in een koekenpan, net als een pannenkoek dus. Vervolgens beleg je de bodems met alles wat jij lekker vindt en bak je ze nog even in de oven. Niks kneden en rollen dus. Wil je een poging wagen? Klik hier voor het recept.

Van het ene comfort food naar het andere. Je kunt namelijk ook pannekoekjes maken van kikkererwtenmeel:

IMG_2037.jpg

 

Geloof het of niet, maar deze pannekoekjes hebben maar drie (!) ingrediënten: kikkererwtenmeel, water en zout. That’s it. Ik moet eerlijk zeggen dat dat me wel een beetje sceptisch maakt. Maar aan de andere kant kun je er wel heel gemakkelijk je eigen draai aan geven met wat gebakken appeltjes of warm rood fruit. Misschien is het ook wel lekker om een gepureerde banaan aan het beslag toe te voegen. Ik heb weer inspiratie om te experimenteren in de keuken. Het recept vind je hier.

En tot slot nog een lekkere snack. Krackers van kikkererwtenmeel:

Dukkah-sprinkled-Chickpea-Crackers-recipe-delicious-everyday-copy

Ook deze krackers hebben maar een paar simpele ingrediënten naast het kikkererwtenmeel. Over de krackers wordt dukkah gestrooid. Dit is een Arabisch noten en specerijen mengsel. Ik kan me voorstellen dat je dat niet hebt, maar ik denk dat je ook aan deze krackers heel gemakkelijk je eigen draai kunt geven. Je kunt er hartige krackers van maken met parmezaanse kaas, komijnpoeder of gerookte paprika poeder. Maar ik denk dat dit recept ook prima werkt voor zoete krackers met stukjes chocolade en hazelnoten of met rozijnen en kaneel. Hier is het recept.

Ik heb weer genoeg inspiratie om volgende week aan de slag te gaan. De restulaten deel ik natuurlijk met jullie!

Liefs,

Miss Havermout

One thought on “Pinspiratie: kikkererwtenmeel

Geef een reactie

