Recept: Mexicaanse pizza met een bodem van kikkererwtenmeel

mexicaanse pizza 2.png

Afgelopen zaterdag stond de Pinspiratiepost in het teken van kikkererwtenmeel. Ik had daar nog nooit mee gewerkt en was erg benieuwd wat je er allemaal mee kunt doen. In de Pinspiratiepost liet ik vier pins zien met leuke ideetjes. Vandaag heb ik er eentje uitgeprobeerd. Benieuwd naar het resultaat? Lees snel verder.  

Een van de ideetjes uit de Pinspiratiepost was dit receptje voor pizza met een bodem van kikkererwtenmeel. Pizza, wat wil je nog meer? Nou, guilt free pizza als het even kan! Met dit receptje kan dat zeker. Het recept is voor 4 personen, maar ik heb het, eigenwijs als ik ben, een beetje aangepast. Met mijn recept maak je twee middelgrote pizza’s (ongeveer 25 cm). Prima als avondeten met een lekkere salade erbij.

Het kikkererwtenmeel in de bodem proef je nauwelijks. Stiekem heb ik zelfs wat geraspte courgette aan de bodem toegevoegd. Ook dat proef je niet. Je kunt de smaak van je pizza dus helemaal bepalen met de topping die je erop doet. En nu de hamvraag: Was de pizzabodem krokant? Ik kan zeggen, ik heb al veel ‘gezonde pizzabodems’ gemaakt en deze is qua crunch zeker de winnaar. Vooral aan de randjes wordt hij echt krokant. In het midden wordt hij niet super krokant, maar hij blijft stevig. Je kunt er dus lekker een punt van oppakken. Zie hier het bewijs:

mexicaanse pizza.jpg

Ik heb mijn kikkererwtenpizza een Mexicaanse twist gegeven. Niet de meest gangbare pizza misschien, maar wel erg lekker. De bodem heb ik belegd met een tomatensausje met kidneybonen en mais. Toen de pizza de oven uit kwam heb ik er nog wat dotjes yoghurt op gelegd. Dat ideetje heb ik van Jamie Oliver. Hij gebruikt vaker yoghurt in warme gerechten. Echt waar, als je dat nog nooit geprobeerd hebt moet je dat zeker eens doen. Vooral omdat de topping een beetje scherp is, is het lekker om zo’n frisse yoghurt erbij te eten. En yoghurt vormt op deze manier een perfect alternatief voor creme fraîche dat een veel hoger vetpercentage heeft.

mexicaanse pizza.jpg

Smakelijk eten!

Miss Havermout

One thought on “Recept: Mexicaanse pizza met een bodem van kikkererwtenmeel

Geef een reactie

