Pinspiratie: Havermoutpap met groente

havermotu met groenten

Groente als ontbijt? Ja! We weten allemaal dat groente eten gezond is, maar soms is het lastig om je dagelijkse hoeveelheid groenten naar binnen te werken. Fruit eet je vaak de hele dag door, maar, op wat komkommertjes en worteltjes na, is dit met groente vaak lastiger. Daarom staat deze Pinspiratiepost in het teken van groente als ontbijt. Wanneer je ’s ochtends wat groente door je havermoutpap doet in plaats van een banaan of appeltje, ben je alweer een stukje dichter bij je dagelijkse portie groente. Benieuwd naar wat receptjes om je op weg te helpen? Kijk dan snel mee. 

Volgens de nieuwe richtlijnen van het voedingscentrum moet een volwassene 250 gram groente en twee stuks (200 gram) fruit eten. Met dat fruit heb ik helemaal geen moeite. Een appel of banaan door m’n havermout, om tien uur een appeltje tussendoor en ’s avonds een stukje fruit door de yoghurt. Oh ja, en dan is er nog het stukje bananenbrood of perenkwarkbrood om vier uur. Aan fruit dus geen tekort hier. Groente dat is een ander verhaal. Ik eet eigenlijk alleen groente bij het avondeten. Ik probeer er dan wel op te letten dat ik voldoende eet, maar dat lukt echt niet altijd. Stel nu dat je dat appeltje of die banaan ’s ochtends niet in je havermoutpap doet en in de plaats daarvan voor wat groente kiest. Dat zou al een groot verschil maken. Ik ging op Pinterest op zoek naar wat ideetjes om groente toe te voegen aan je ontbijtje.

Wortel:

CarrotCakeOatmeal.png

We beginnen met een combinatie die je waarschijnlijk wel kent: Carrot Cake Oatmeal. Aan je havermout voeg je wat geraspte wortel, rozijntjes en kaneel of koekkruiden toe. Zelf maak ik dit regelmatig, maar toch gooi ik er dan altijd een appel door. Misschien moet ik de volgende keer in plaats van die appel een extra wortel pakken. Zin in dit ontbijtje met warme, winterse smaken, klik dan hier voor het recept.

Courgette:

courgette havermout

Ook deze ken je misschien wel. Havermoutpap met courgette, ook wel zoats genoemd (van zucchini + oats). Ik houd zelf heel erg van courgette, ik heb er altijd wel eentje in m’n koelkast liggen. Dit groente ontbijtje ga ik dus zeker een keer uitproberen. Krijg jij ook trek na het zien van deze prachtige foto? Ja, dan is hier het recept.

Bietjes:

Bietenhavermout

Een derde groente die je aan je havermoutpapje toe kunt voegen is de biet. Bietjes hebben een licht zoete smaak, dus het lijkt mij eigenlijk best lekker in de havermout. En zeg nou zelf, voor zo’n kleurrijk ontbijtje kom je toch graag je bed uit. Heb je zin in dit pretty pink ontbijtje? Hier vind je het recept.

Bloemkool:

bloemkoolpap

Dan is het nu tijd voor het dat-kan-toch-niet-lekker-zijn recept van deze week. Bloemkoolpap! Als je nu een keer een koolhydraatarm ontbijtje wilt, maar de havermout stiekem niet kan missen, dan moet je deze bloemkoolpap eens maken. Schijnbaar lijkt de structuur van deze pap erg op havermoutpap, zonder dat er havermout in zit. Ik weet niet helemaal wat ik ervan moet denken, maar het maakt me wel nieuwsgierig. Toch maar eens uitproberen dus. Het recept vind je hier, op de blog met de toepasselijke naam isditlekker.nl.

Zo, dat is weer genoeg inspiratie om komende week lekker aan de slag te gaan. Ik denk dat ik begin met de courgette havermoutpap. Durf jij het aan?

Liefs,

Miss Havermout

Geef een reactie

