Recept: Bietjes pizza met courgette, erwtjes en yoghurt

bietjes pizza met courgette.jpg

Pizza, pizza, ohhhhh PIZZA! Pizza is denk ik toch wel mijn ultieme cheatmeal. Maar omdat het niet elke dag cheatday is bij Miss Havermout bedacht ik deze gezonde variant met heel veel groente. Benieuwd naar het recept van deze gezonde variant op pizza? Lees dan snel verder.

Je mag me werkelijk wakker maken voor pizza. Al zegt dat niet zo heel veel, want je mag me voor heel veel eten wakker maken. Maar pizza is toch echt wel een van mijn favoriete gerechten. Vooral als hij een lekker dunne, knapperige bodem heeft en belegd is met heel veel verse ingrediënten. Nou met die verse ingrediënten zit het wel goed bij deze pizza! Je krijgt toch een instant lente gevoel van al die kleurtjes!

bietjes pizza met courgette1.jpg

Ondanks het feit dat deze pizza heel wat minder kaas, calorieën en koolhydraten bevat dan de gemiddelde supermarkt pizza, is hij super lekker. Voor de bodem gebruikte ik maar twee ingrediënten: een bietje en kikkererwten meel (en wat water). Daarop smeerde ik een dun laagje boerenkoolpesto. Ik weet dat het seizoen van boerenkool inmiddels wel voorbij is, maar een paar weken geleden maakte in een grote bak pesto die ik in kleine potjes invroor. Mocht je nu nog boerenkool kunnen vinden, ik gebruikte dit recept van uitpaulineskeuken.nl. Heb je meer zin in een meer lente-proof pesto, dan kun je ook pesto maken van basilicum, spinazie of broccoli. Een potje halen in de supermarkt mag natuurlijk ook. De pizza belegde ik vervolgens met plakken gegrilde courgette en bietjes en wat erwtejes en yoghurt. En natuurlijk is pizza niet compleet zonder kaas, dus ik raspte er nog wat parmezaanse kaas over.

Nu lijkt dat allemaal veel werk, maar binnen een half uurtje staat deze pizza op tafel.

Bietjes pizza met courgette.jpg

Nog een opmerking om teleurstelling te voorkomen, de pizza is super lekker, maar die krokante bodem ontbreekt. De bodem heeft meer de structuur van een wrap of pannenkoek. De randjes worden wel wat krokant, maar in het midden blijft de bodem zacht. Maar dat maakt deze pizza zeker niet minder lekker, dus geef hem gewoon het voordeel van de twijfel.

Liefs,

Miss Havermout

Geef een reactie

