Pinspiratie: Rabarber

PicMonkey Collage.jpg

Rabarber, die lange stengels met grote bladeren die je opa misschien wel in de moestuin had staan vroeger. Niet iedereen is er fan van door de zure smaak. Maar met een goed recept kun je heerlijke dingen maken van rabarber. Wat dan? Kijk snel verder voor wat pinspiratie!

Rabarber is blijkbaar een groente, geen fruit, weten we dat ook weer. Maar wist je ook dat het gezond is? Allereest bevat 100 gram havermout maar 14 calorieën, 0,1 gram vet en maar 1,7 gram suiker! Daarnaast bevat het veel verschillende mineralen en vitaminen. Nu kan rabarber ook slecht voor de gezondheid zijn. Het bevat namelijk oxaalzuur. Dit bindt zich in het lichaam aan calcium en onttrekt zo calcium aan het lichaam. Dat willen we niet! Maar, het valt allemaal mee. Het oxaalzuur zit vooral in grote hoeveelheden in de bladeren. Die moet je daarom nooit eten. Verder kun je de rabarber het beste in het seizoen eten. Dat is tussen april en juli. Na eind juni kun je beter geen verse rabarber meer eten, het oxaalzuurgehalte is dan hoger. Tot slot verminder je de problemen door de rabarber kort te koken. (Bron)

Nu kan ik me voorstellen dat je geen idee hebt wat je met die mooie, lange, roze stengels aan moet. Hier een paar ideetjes om je op weg te helpen.

Rabarber jam:

PicMonkey Collage1.jpg

We beginnen met het meest voor de hand liggend recept. Rabarberjam. Nu zou jam van 100% raberber vrij zuur zijn. Je kunt daarom een paar lepels suiker aan de jam toevoegen om de zure smaak wat weg te nemen, maar er zijn ook gezondere opties. Appel of aardbei. Een ding om rekening mee te houden: Suiker werkt in jam vaak als conserveermiddel. Als je dus geen suiker toevoegt, kun je de jam een stuk minder lang bewaren. Iets om rekening mee te houden voordat je een liter jam op het vuur zet. Je kunt beter elke week een kleine portie bereiden. Het recept voor de aardbeien-raberberjam vind je hier. Voor de appel-rabarberjam klik je hier.

Chiapudding with honey stewed rhubarb:

19337052355_9b5e9e1b19_o

De rabarberjam is super lekker in een bakje havermout, maar heb je nu geen zin in havermout – wat ik me moeilijk kan voorstellen – en wil je toch een lekker ontbijtje met rabarber, dan moet je deze chiapudding eens proberen. Chiapudding bestaat uit twee standaard ingrediënten: melk (koemelk, amandelmelk, etc.) en chiazaadjes. Hieraan kun je nog allemaal smaakjes toevoegen. Ook rabarber dus. Zin in een rabarberontbijtje morgen? Klik hier voor het recept.

Rhubarb oatmeal muffins:

rhubarb-muffins-14.png

Mocht je nu wel zin hebben in havermout, en in muffins, dan heb ik goed nieuws voor je. Dit receptje is eigenlijk een variant op het super bekende bananenbrood. Er zitten niet alleen bananen, eieren en havermout in, maar ook stukjes rabarber. Lijkt mij een heel goede combi. Oh, en had ik al verteld dat er maar 115 calorieën in elke muffin zitten? Nu ben je vast overtuigd, hier is het recept.

Chickpea strawberry-rhubarb bars:

Chickpea-Strawberry-Rhubarb-Bars-Vegan-Gluten-Free-3-1024x682.jpg

Dan zijn we nu weer aangekomen bij het ietwat merkwaardige receptje van de week. Deze week zijn het bars van kikkererwten, rabarber en aardbei. Gek genoeg worden kikkererwten gebruikt in veel gezonde bakrecepten. Ze zijn namelijk een goede vervanging voor bloem en bevatten veel meer proteïne dan gewone bloem. De bodem van deze repen bestaat uit kikkererwten met havermout. Daarop ligt een heerlijk laagje van rabarber met aardbei. Ben je dus nog op zoek naar een eiwitrijke post-workout snack, stop dan met zoeken en probeer deze rabarber repen eens. Klik hier voor het recept.

Dat was alle Pinspiratie voor deze week. Ik ga zo even op de markt kijken of ik wat raberber kan scoren om de aardbeien-rabarberjam te maken. Tip: dit weekend koop je bij de Lidl 500 gram aardbeien voor een euro. Een ideaal moment dus om deze jam uit te proberen.

Fijn weekend,

Miss Havermout

 

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s