Recept: Jamie’s black rice pudding 2.0

Sommigen gruwelen ervan, maar ik vind het heerlijk. Rijstepap. Vooral als hij lekker warm is gemaakt met wat extra kaneel. Jamie Oliver bedacht voor zijn boek ‘Everyday Superfood’ een powerontbijtje met zwarte rijst. Oma’s rijstepap superfood style dus. Ik probeerde het uit en gaf er natuurlijk mijn eigen draai aan. Benieuwd hoe dat uitpakte? Lees dan snel verder.

Dat ik fan ben van Jamie Oliver was inmiddels wel duidelijk toch? Helaas heb ik zijn boek ‘Everyday Superfood’ nog steeds niet, maar gelukkig worden op 24kitchen afleveringen uitgezonden van Jamie’s Super Food. Laatst kwam deze black rice pudding uit zijn boek voorbij. Omdat ik groot fan ben van rijstepap moest ik dit ontbijtje wel maken.

Ik ging op zoek naar zwarte rijst. Helaas kon ik dit nergens vinden dus ik moest wel een variatie op Jamie’s receptje maken. Ik gebruikte in plaats van de zwarte rijst zilvervliesrijst. Jamie gaf in het programma ook al aan dat dat een goed alternatief is. Prima, maar het ziet er wel een stuk minder fancy uit. Met zilvervliesrijst zou het allemaal een vrij wit-gelig geheel worden dacht ik, niet echt Insta-waardig dus. Daarom mixte ik wat blauwe bessen door de rijst. Die gaven de rijstepap een mooie donker paarse kleur en een heerlijke smaak natuurlijk. Verder topte Jamie zijn rijstepap af met wat passievrucht. Tja, die had ik toevallig even niet in de koelkast liggen. Ik had wel een kiwi, die heeft ook een lekker tropische smaak en is dus een goede vervanger voor de passievrucht. Het resultaat was een hemels ontbijtje.

black-rice-pudding (1)

Tijd voor het recept. Het recept voor Jamie’s versie kun je vinden in zijn boek ‘Everyday superfood’, of in een van de afleveringen Jamie’s Super Food op 24kitchen. Op deze site staat het recept ook volledig uitgeschreven. Kun je ook geen zwarte rijst vinden? Of heb je gewoon meer zin in mijn variant met zilvervliesrijst en blauwe bessen, dan is hier het recept. Een waarschuwing, het ontbijtje flans je niet in een paar tellen in elkaar. De rijst moet bijvoorbeeld al ongeveer een kwartiertje koken (zwarte rijst zelfs nog langer). Mijn tip is dus om het de avond van tevoren te maken en te bewaren in de koelkast zodat je de volgende ochtend alleen een lepel hoeft te zoeken en aan kunt vallen.

black rice pudding.jpg

Niet het meest gemakkelijke, snelle ontbijtje, maar ik beloof je, het is de moeite meer dan waard! Dus duik snel de keuken in en maak dit hemelse ontbijtje voor morgenvroeg.

Liefs,

Miss Havermout

Geef een reactie

