Recept: Sweet potato baked oatmeal

Zoete aardappel kun je in zowel hartige als zoete gerechten gebruiken. Ook in een ontbijtje dus! Vandaag maakte ik baked oatmeal met zoete aardappel puree in plaats van appel of peer. Dat zorgt niet alleen voor wat meer variatie in de ochtend, maar ook voor een extra portie groenten.

Afgelopen zaterdag kocht ik een grote zak zoete aardappels op de markt. Ik heb op de markt in Tilburg een favoriete kraam. Bij deze kraam verkopen ze naast verse groente en fruit ook groente en fruit dat eigenlijk net te oud, te lelijk of te gebutst is. Dit stoppen ze in een zak en je kunt voor 1 euro zo’n hele zak meenemen. Ik houd daarvan! Goedkoop en minder voedselverspilling. Win-win dus. Wel moet je goed nadenken wat je met deze groente en fruit doet, want je kunt het niet meer dagen in de koelkast laten liggen. Ik kocht een grote tas paprika’s, volgens mij een stuk of zes. Deze heb ik geroosterd en ingemaakt. Ideaal om snel door een salade of pastasaus te gooien. Ook kocht ik een grote tas zoete aardappels. Er zaten 6 grote zoete aardappels in, daar zou ik normaal gesproken veel meer dan 1 euro voor moeten betalen. Die paar rotte plekjes neem ik dan voor lief. Maar omdat ik ze niet lang meer kon bewaren moest ik ze meteen verwerken. Kilo’s zoete aardappelstamp kreeg ik echt niet in m’n eentje weg. Daarom sneed ik alle rotte plekjes weg en pofte ik de aardappels in de oven. Hierdoor kun je het vruchtvlees zo uit de aardappel lepelen. De puree die ik overhield heb ik in kleine porties ingevroren. Perfect voor een ontbijtje als dit, maar ook om zoete aardappel gnocchi of falafel mee te maken.

sweet potato baked oats.jpg

Deze baked oatmeal is geïnspireerd op de Amerikaanse ‘sweet potato casserole’ die vooral met thanksgiving populair is. Deze niet echt verantwoorde ovenschotel bestaat uit zoete aardappelpuree met boter en suiker. Daarop komt een laag van marshmellows en eventueel pecannoten. Niet zo’n goed idee voor een doordeweeks ontbijt dus, maar dat kun je er wel van maken. In een ovenbestendig schaaltje legde ik een laagje zoete aardappelpuree met wat melk en havermout. Daarop strooide ik een crumble van havervlokken en hazelnoten en voor een beetje extra zoetigheid deed ik er nog wat blauwe bessen in. Oke, het kan waarschijnlijk niet tippen aan een casserole met geroosterde marshmellows erop – geroosterde marshmellows zijn gewoon hemels – maar het is een erg lekker en veel gezonder alternatief. Prima voor een doordeweeks ontbijtje.

sweet potato baked oats.jpg

Eet smakelijk!

Miss Havermout

One thought on “Recept: Sweet potato baked oatmeal

Geef een reactie

