Recept: Healthy thumbprint cookies met chiajam

Thumbprint cookies healthy style! Thumbprint cookies zijn die kleine koekjes waarin een kuiltje is gemaakt voor een vulling van onder andere jam, chocolade of karamel. Vandaag combineerde ik mijn recept voor gezonde banaan-havermoutkoekjes met mijn zelfgemaakte chia aardbeien-rabarberjam. Het resultaat zijn super schattige en verantwoorde healthy thumbprint cookies.

Van de banaan-havermout koekjes heb ik eigenlijk altijd wel een bakje in huis. Ze zijn ideaal om mee naar school of werk te nemen, maar op een gegeven moment begint het wel saai te worden. Ik heb al heel veel variaties gemaakt; met chocolade, met nootjes en met kokos, maar de variant die ik vandaag maakt is echt wel mijn favoriet. Banaan-havermoutkoekjes gecombineerd met aardbeien-rabarberjam. Het maakt de koekjes net wat zoeter, zonder dat je ook maar een korreltje extra suiker toevoegt.

thumbprint cookies2.jpg

De chia aardbeien-rabarberjam kun je zelf maken. Ik gebruikte daarvoor dit recept. Houd je nu niet van de zure smaak van rabarber, dan kun je die ook weglaten en gewoon aardbeienjam maken. Zie je het nu ook niet zitten om helemaal zelf jam te maken, dan kun je ook gewoon jam in de supermarkt kopen. In tegenstelling tot deze zelfgemaakte jam zit in de meeste jam uit de supermarkt wel heel veel suiker. Er zijn tegenwoordig ook merken waar minder tot geen suiker in zit, bijvoorbeeld in deze jam van Chia and Fruit. In deze jam wordt ook gebruikt gemaakt van chiazaad om de jam te laten geleren, hierdoor zit er 65% minder suiker in dan in gewone jam uit de supermarkt.

thumbprint cookies.jpg

Je ziet het, super easy, maar wel heel lekker!

Liefs,
Miss Havermout

 

Geef een reactie

