Recept: Gnocchi van kikkererwtenmeel met geroosterde groenten

Gnocchi, volgens mij spreek je het uit als g-n-okki, niet als g-n-otjsie. Nevermind, het is een gerecht uit de Italiaanse keuken. Eigenlijk zijn het gepocheerde aardappelballetjes die vaak geserveerd worden in een tomatensaus. Ik gaf vandaag mijn eigen draai aan gnocchi – sorry voor alle Italianen die dit waarschijnlijk heiligschennis vinden – ik maakte ze namelijk van kikkererwetenmeel.

Italianen zijn trots op hun kooktradities en daar moet je afblijven. Sorry! I did it again. Dit is niet de eerste Italiaanse klassieker die ik geschonden heb. Eerder maakte ik al deze pasta van kikkererwtenmeel. Ik vrees dat echte Italianen het hier niet mee eens zouden zijn. Vergelijk het met spaghetti snijden, dat doe je ook niet. Of ja, dat doe ik eigenlijk wel soms… Vandaag geen pasta, maar gnocchi van kikkererwtenmeel.

IMG_3196[1]

Gnocchi wordt traditioneel gemaakt van aardappelpuree. Veel te veel werk vind ik dat. Aardappels schillen, een half uur koken, pureren, wie heeft daar nu zin in. Daarom maakte ik deze variant op gnocchi gemaakt van kikkererwtenmeel. Een stuk sneller en ook heel lekker. Als basis heeft deze gnocchi maar twee ingrediënten: kikkererwtenmeel en een ei. That’s it. Maar ik besloot de gnocchi zelf ook wat meer smaak te geven. Ik deed er wat zout, peper, knoflookpoeder en oregano bij. Al deze ingrediënten kneed je tot een deegje wat je vervolgens een half uurtje laat rusten. Na een half uurtje rol je een lange sliert van het deeg. Deze snijd je in kleine stukjes van ongeveer een centimeter. Op zich ben je dan klaar, maar het ziet er nog niet echt als gnocchi uit. Echte gnocchi heeft namelijk altijd ribbeltjes. Dit is niet alleen voor de mooi, maar de bedoeling is dat de tomatensaus in deze ribbels gaat zitten en niet zo van de gnocchi af glijdt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Gennaro Contaldo – een echte Italiaan en Jamie Olivers leermeester – laat het je in deze video zien (als je nu geen onitaliaanse versie van gnocchi wilt maken zoals ik, kijk dan even de hele video op Youtube, Gennaro legt hierin namelijk vanaf het begin uit hoe je de perfecte gnocchi maakt):

Zo de gnocchi is gemaakt, maar daar moet natuurlijk wel een saus bij. Of niet? Want ook de traditionele tomatensaus waarin gnocchi vaak geserveerd wordt liet ik achterwege. Ik maakte in plaats daarvan mijn favoriete alternatief voor pastasaus: geroosterde groenten uit de oven. Hiervoor kun je allerlei groenten gebruiken die je nog hebt liggen. Ik gebruikte cherrytomaatjes, paprika, wortel, rode ui en courgette. De groenten roosterde ik een half uurtje in de oven met wat olijfolie, peper, zout en kruiden. Gnocchi, groenten, meer heb je niet nodig, ook geen tomatensaus. Ja parmezaanse kaas natuurlijk, die mag niet ontbreken.

IMG_3195[1]

Mooi plaatje toch? Zo zagen de groenten eruit voordat ze in de oven gingen. Toen ze eruit kwamen waren ze een stuk minder fotogeniek, maar wel veel lekkerder. Vooral de ui wordt na een half uurtje in de oven heerlijk zoet en de tomaatjes worden lekker zacht waardoor je eigenlijk toch nog een soort tomatensaus hebt.

Receptkaart Miss Havermout groot.jpg

Dit gerechtje is ook super lekker als lunch de volgende dag. Ik eet het vaak gewoon koud als salade, maar je kunt het natuurlijk ook even opwarmen in de magnetron.

Smakelijk eten!

Miss Havermout

 

One thought on “Recept: Gnocchi van kikkererwtenmeel met geroosterde groenten

Geef een reactie

