Lunch to-go: De lunchbox

bakjes 13.jpg

Ik heb een nieuwe baan! Super leuk zo’n nieuwe uitdaging, maar dat betekent ook dat ik niet meer uitgebreid thuis kan lunchen. Ik was niet van plan om vanaf nu elke dag mijn heerlijke salades en soepen te verruilen voor saaie boterhammen met pindakaas. Ik neem gewoon mijn fancy lunches mee naar kantoor. Wil jij dat nu ook, maar weet je niet hoe? Ik ga je elke maandag tips en trics geven voor de perfecte lunch to-go. Vandaag beginnen we bij het begin, het bakje. 

De afgelopen maanden had ik maar een paar colleges per week. Vaak had ik dus de tijd om lekker thuis te lunchen. Ik maakte dan een mooie salade of een heerlijke soep. Boterhammen met pindakaas vind ik namelijk maar saai (tenzij er banaan op zit natuurlijk). Nu ik drie dagen per week van negen tot vijf moet werken moet ik wat creatiever worden met mijn lunches. Maar dat is geen probleem. Ik blijf mijn fancy lunches maken en stop ze gewoon in een leuke lunchbox.

12965206_237273283298214_61060376_n(1)

Ik hoor je denken, wie heeft daar nu tijd voor? Nou, iedereen eigenlijk. Ik zet mijn wekker tien minuten eerder (vaak is dat niet nodig, want mijn biologische klok wekt me elke dag om tien voor zeven). In tien minuten maak ik een complete voorraad eten waar ik de hele dag mee vooruit kan. Met die tien minuutjes eerder uit bed, kun je de hele ochtend uitkijken naar een heerlijke lunch, waarvan je voldoende energie krijgt om de hele middag verder te knallen. Mocht opstaan nu al een uitdaging op zich zijn voor jou, dan kun je de meeste van mijn lucnhes ook grotendeels de avond van tevoren voorbreiden.

Ik ga proberen elke maandag mijn favoriete lunch van de vorige week met jullie te delen. Naast lunchopties zal ik ook wat ideetjes geven voor lekkere en vooral ook gezonde snacks zodat je ook je middagdip kunt overwinnen.

Maar we beginnen deze week bij het begin, want voor een to-go lunch heb je natuurlijk wel wat bakjes nodig. Ik laat jullie mijn bakjes voorraad zien en geef tips waar je op kunt letten bij het kopen van het perfecte lunch to-go bakje. Zie hier mijn tupperware voorraad:

bakjes 6.jpg

Don’t judge me! Als ik een mooi bakje vind moet ik het gewoon kopen. Ik gebruik niet alleen speciale lunchboxen uit de winkel, maar ook verpakkingen waar eten in heeft gezeten bewaar ik vaak. Deze kun je prima herbruiken om zelfgemaakt to-go food in te vervoeren. Zo bewaar ik altijd de bakjes van de afhaal-chinees (niet dat ik dat vaak eet, maar bij m’n ouders eten we dat wel eens), deze hebben de ideale maat om een eenpersoons portie eten in te bewaren. Maar ook glazen potjes van bijvoorbeeld jam of conserve groenten zijn heel handig. Deze gebruik ik om yoghurt met fruit mee te nemen.

Hier een paar van mijn favorieten:

bakjes 15.jpg

Dit bakje kocht ik bij de Action voor 1,99 euro. Het is een ruim bakje met koelelement, zodat je salade lekker lang fris blijft. Het witte koelelement vul je zelf met water en leg je een nacht in de vriezer. In het element zit een gat met een bakje. In dit bakje kun je je dressing doen. Als laatste zit er ook nog bestek bij het bakje. De vork heeft niet echt hele scherpe punten, dus het prikken van een tomaatje aan je vork is niet zo gemakkelijk. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat het bakje goed sluit. Er zit een rubberen rand aan het deksel zodat er geen vocht uit je salade in je tas kan lopen (niet geheel onbelangerijk toch?).

bakjes 16.jpg

Dit bakje heb ik al heel lang en gebruik ik erg vaak. Net als bij het vorige bakje zit ook bij dit bakje bestek. Ook deze vork is helaas niet super scherp. Wat ik erg fijn vind aan dit bakje is dat het bestaat uit twee vakken. Vaak doe ik in het grote vak een salade en vul ik het kleine bakje met wat brood, crackers of snacks zoals bananenbrood of fruit.

bakjes 17.jpg

Dit leuke bakje kocht ik een paar weken geleden bij de Zeeman. Het kostte 1,29 euro. Het bakje heeft twee compartimenten. Het grote vak is precies zo groot als een snee brood. Je kunt hier dus een heerlijke sandwich in doen. Het andere vak bestaat uit twee kleinere vakjes. Ik doe vaak in het ene vakje een salade en in het andere wat snacks. In het bakje zit verder nog een spork (spoon + fork). De lepelkant is handig, maar aan de vork heb je helemaal niets. Die is zo bot dat je er nog geen komkommertje aan kunt prikken.

bakjes 20.jpg

Je kunt niet alleen salade meenemen naar je werk, maar ook soep. Deze beker is daar perfect voor. Ik kocht hem voor 0.79 euro bij de Action. De beker sluit goed af met een rubberen rand. Verder zit er een ventiel in het deksel waardoor je de soep op je werk gemakkelijk in de magnetron kunt opwarmen. Je kunt er trouwens meer dan alleen soep in doen. Ik gebruik de beker ook om er  overnight oats of yoghurt met granola en fruit in te doen als ik ’s ochtends heel vroeg de deur uit moet en geen tijd heb om mijn ontbijt thuis op te eten.

12930950_1022897434456264_163461393_n(1)

Waar moet je nu op letten wanneer je op zoek gaat naar lunchboxen? Hier een aantal tips:
– Waar gebruik je het bakje voor? Als je vochtige producten in het bakje wilt doen, bijvoorbeeld soep, yoghurt of ‘natte salades’ zoals een tomatensalade, let er dan op dat het bakje goed sluit. Kijk of er een rubberen rand rond het deksel zit. Als dat het geval is, is het bakje meestal lekdicht.
– Let op de grootte. Ben je een grote eter? Zorg er dan voor dat je bakje groot genoeg is om er een portie in te doen waarvan jij verzadigd raakt. Let er daarnaast ook op dat het bakje in je tas past. Ik vind het fijn om mijn bakje gewoon in mijn rugzak te doen. Daarom check ik altijd even of dit past. Je kunt je lunch natuurlijk ook gewoon in een extra tasje meenemen naar je werk, maar ik ben zo onhandig dat ik dat tasje dan altijd in de trein of op kantoor zou vergeten.
– Heeft het bakje verschillende vakjes, een potje voor dressing of bestek? Ik vind dit soort dingen altijd handig. Zo kan ik mijn hele lunch in één bak stoppen en hoeft ik geen apart bestek of aparte bakjes mee te nemen.

Tot slot nog wat tips voor winkels en merken die fijne lunchboxen verkopen:
– Een bekend merk voor lunch/snack bakjes is Sistema. Dit merk verkoopt heel veel verschillende soorten bakjes; voor yoghurt, voor snacks, voor lunch of complete bento boxen met heel veel vakken waar van alles in past. Sistema bakjes kun je onder andere kopen bij de AH en de Blokker, maar ook online bij Bol.com.
– Wil je een super vrolijke lunchbox kijk dan eens naar de boxen van Boho-tiffin. Deze boxen zijn niet alleen super leuk, maar bestaan ook nog eens uit drie delen. Zo kun je verschillende dingen meenemen die netjes van elkaar gescheiden blijven.
– Op de site superlunch.nl vind je heel veel leuke lunch- en snackboxen. Er zitten ook super leuke boxen tussen voor kinderen.
– Rosti Mepal ken je misschien nog wel van je broodtrommeltje van vroeger. Het merk verkoopt tegenwoordig ook mooi lunchboxen met vakken.
– Maar het kan ook goedkoper. Winkels als de HEMA, Action en Zeeman verkopen lunchboxen die soms erg lijken op de boxen van bijvoorbeeld Sistema, maar dan een stuk budgetvriendelijker.

Dat zijn de tips voor deze week. Volgende week maandag show ik jullie mijn favoriete lunchbox creatie van deze week.

Zet hem op deze week!
Miss Havermout

 

 

 

 

2 thoughts on “Lunch to-go: De lunchbox

  1. Hi Miss Havermout! Dat ziet er heerlijk uit! Ik was benieuwd wat je precies in die salade met erwtjes en aardbeien hebt gedaan (en in de dressing). Liefs Inge

    Like

    1. He Inge! In de salade zitten komkommerlinten, (diepvries) erwtjes en aardbeien. In de dressing heb ik wat olijfolie, balsamicoazijn, honing, zout en peper gedaan. Trouwens ook super lekker met wat geitenkaas of brie!

      Like

Geef een reactie

