Recept: Zoats met gebakken banaan

Zoats, voor de fitgirls onder ons is dit vast een bekend ontbijtje, maar voor degenen die geen idee hebben waar ik het over heb hier een tip: zucchini + oats. Beniewd wat ik van deze trend vind en hoe ik mijn bakje zoats het liefste klaar maak? Lees dan snel verder!

Zoats is de combi van zucchini en oats. Een havermoutpapje met courgette dus. I know, dat klinkt super vies, maar door alle positieve verhalen op Instagram moest ik het wel proberen. Courgette havermoutpap is een super gezond ontbijtje. Omdat je wat courgette aan je havermoutpap toevoegt krijg je ’s ochtends al wat groente binnen. Daarnaast geeft de courgette je havermoutpap wat meer volume wat zorgt voor een lekker vol gevoel. En dat allemaal zonder veel extra calorieën, want in een courgette zitten nauwelijks calorieën.

courgette havermoutGenoeg reden om het eens te proberen vond ik, dus met enige twijfel raspte ik een courgette boven mijn pannetje met havermout en melk. Ook voegde ik een halve geprakte banaan toe om mijn zoats wat zoeter te maken. Even op het vuur, wat roeren en toen was het grote proef moment aangebroken. Omdat ik cacaopoeder door mijn pap had gedaan zag je de courgette nauwelijks zitten. Ik nam een hap, en ook qua smaak was er niet veel verschil met mijn gewone havermoutpapjes. Het enige verschil merkte in in de structuur. Door de pap zaten kleine stukjes zachte, geraspte courgette. Eigenlijk vond ik dat alleen maar lekker. Ik was zo enthousiast dat ik drie dagen achter elkaar dit zelfde ontbijtje heb gegeten. En dat zegt veel, want ik eet bijna nooit twee dagen achter elkaar hetzelfde ontbijt.

Genoeg reden om het recept met jullie te delen! Als je net als ik zo je bedenkingen bij zoats hebt zou ik je echt aanraden het gewoon een kans te geven. Wie weet wil jij de komende dagen ook niets anders meer eten.


Zoats met gebakken banaan

Ingrediënten (voor 1 persoon)
– 3 el. havermout
– 1/4 courgette, ongeveer 10 cm. (geraspt)
– 1 banaan
– 125 ml. melk
– 1 tl. cacaopoeder
– Eventuele toppings: hazelnoten, bosvruchten, havervlokken

1. Doe de havermout, melk, geraspte courgette en het cacaopoeder in een pannetje.* Prak de helft van de banaan tot puree en voeg dit toe.
2. Zet het pannetje op het vuur en meng alles goed door elkaar. Verwarm de havermoutpap in ongeveer 5 minuten en roer het af en toe door. De pap wordt dikker door het verwarmen, als je de pap te dik vindt, voeg dan wat extra water toe.
3. Snijd de andere helft van de banaan in de lengte doormidden. Gril deze plakken kort in een grillpan of bak ze in een koekenpan.
4. Doe de havermoutpap in een bakje en leg hier de gebakken op. Garneer je zoats eventueel met wat hazelnoten, bosvruchten of havervlokken.

*Je kunt alle ingrediënten ook in een bakje doen en opwarmen in de magnetron (3 minuten op vol vermogen). Ik maakte mijn havermoutpap altijd op deze manier. Ik had al van veel mensen gehoord dat het echt lekkerder is om je pap in een pannetje op het vuur te maken, maar ik geloofde niet dat het zoveel lekkerder was dat het de moeite waard is om vijf minuten door een pannetje te roeren. Laatst had ik veel tijd ’s ochtend dus ik probeerde het toch eens. En ik moet toegeven, het is inderdaad al die moeite meer dan waard. Havermoutpap uit de magnetron is echt hartstikke lekker hoor, maar als je hem onder af en toe roeren verwarmt in een pannetje wordt de pap veel romiger. Ik vind het echt veel lekkerder.

2 thoughts on “Recept: Zoats met gebakken banaan

Geef een reactie

