Recept: Kikkererwten blondies aka albino brownies

Een nieuw zondag bakdag receptje! Vandaag een super makkelijk recept voor kikkererwten blondies, of zoals mijn huisgenootjes Erik ze noemt, ‘albino brownies’. Met maar een paar ingrediënten maak je deze super smeuïge blondies, dus klaar… Bakken maar!

Bakken met bonen is echt een ding dit jaar volgens mij. Zo heeft meetyourmacros op haar facebookpagina een super goed recept voor een chocoladecake gemaakt van cannelli bonen en kun je op Pinterest super veel recepten vinden voor black bean brownies. Ik kon natuurlijk niet achterblijven dus ik bakte deze kikkererwten blondies. Kikkererwten zijn ook bonen, ze worden ook wel Garbanzo Beans genoemd, dus deze blondies passen perfect in dit rijtje.

Blondies.jpg

Wat is een blondie eigenlijk? Blondies zijn ‘blond brownies’.  Vaak is het een soort vanille cake met stukjes chocolade. Dus ik dacht, de gezonde variant van brownies wordt gemaakt van zwarte bonen, laat ik dan de gezonde variant van blondies maken met witte bonen oftewel kikkererwten! Mijn huisgenoot vond  ‘blondies’ alleen nogal dom klinken. Hij vond de naam ‘albino brownies’ beter. Dus je mag kiezen hoe je het noemt. Trouwens, hij heeft de blondies ook meteen geproefd en goedgekeurd! En dat wil heel wat zeggen, want hij is niet altijd een even grote fan van mijn gezonde baksels.

Blondies 2.jpgDe blondies zijn heel smeuig en lekker ‘moist’. Ik houd daarvan. Als ze net uit de oven komen lijken de blondies veel te vochtig te zijn en lijkt het onmogelijk er stukken van te snijden. Maar heb wat geduld en dan komt het allemaal goed. Als de blondies afgekoeld zijn worden ze wat steviger en kun je er prima stuken van snijden. Ze blijven wel wat breekbaar en vochtig, maar dat vind ik juist lekker.


Kikkererwten blondies aka albino brownies

Ingrediënten (voor 12 blondies):
– 400 g. kikkererwten (uitgelekt)
– 2 rijpe bananen
– 1 ei
– 1/2 cup havermout
– 1 el. kaneel
– 1 tl. bakpoeder
– 1/4 cup (hazel)noten
– 1/4 cup gehakte (pure) chocolade

Extra: Een staafmixer, foodprocessor of blender

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
2. Pureer de kikkererwten, bananen en het ei tot een (redelijk) gladde massa.
3. Voeg de havermout, kaneel en het bakpoeder toe aan het kikkererwtenmengsel en roer alles goed door elkaar.
4. Meng ook de hazelnoten en de stukjes gehakte chocolade door het beslag.
5. Bekleed een ovenschaal of brownievorm met bakpapier en doe hier het beslag in.
6. Bak de blondies 30-45 minuten in de oven op 200 graden. De blondie is goed als hij van boven mooi bruin geworden is en redelijk stevig aanvoelt. Door het afkoelen worden de blondies steviger en kun je ze gemakkelijk in stukken snijden. Eventjes geduld dus.

 

Geef een reactie

