Lunch to-go: Sandwich met avocado-eiersalade

Laten we tussen alle salades door vooral de boterham niet vergeten als goede lunch to-go. Dat bammetje met pindakaas of ham ben ik inmiddels wel beu, maar een boterham met een lekkere eiersalade gaat er altijd wel in. Helaas wordt eiersalade uit de winkel vaak gemaakt met mayonaise. Niet echt een geschikte optie als doordeweekse kantoorlunch dus. Deze avocado-eiersalade bevat geen mayonaise en is stiekem veel lekkerder dan die uit de winkel – sorry Johma.

De laatste tijd is er zoveel gedoe over brood. Als je het eet wordt je dik, maar als je het niet eet krijg je een jodium tekort. Van beide opties wordt ik niet echt gelukkig. Dan maar de gulden middenweg: brood met mate. Vroeger at ik als lunch vier boterhammen. Deze belegde ik vaak met pindakaas, jam of kaas. Tegenwoordig eet ik twee boterhammen (als ik brood als lunch eet en geen salade of wrap). Om ervoor te zorgen dat ik na die bammetjes toch voldoende gegeten heb beleg ik die twee boterhammen extra goed. Geen bescheiden laagje pindakaas, maar een sandwich van pindakaas en banaan. Geen boterham met kaas, maar een toren van brood, kaas, sla, komkommer, avocado en courgette. Daarnaast neem ik dan wat stukjes paprika, komkommer of cherrytomaatjes mee. Al met al heb je dan een goede lunch op met maar twee sneetjes brood. Daarnaast eet je op deze manier wat meer groenten, wat natuurlijk altijd goed is.

fklsadd.jpg

De lunch to-go van deze week bestaat uit een sandwich met eiersalade. En dan niet de eiersalade uit de winkel met veel mayonaise, maar een zelfgemaakte avocado-eiersalade. Per portie zit er in deze salade 1 ei en een kwart avocado. Zo krijg je wat proteïne en goede vetten binnen. Om het nog lekkerder te maken deed ik veel verse kruiden in de eiersalade. Ik gebruikte dille en peterselie uit eigen tuin. Als je geen verse kruiden hebt, kun je ook gedroogde kruiden gebruiken.

lunch
broodKen je het probleem, je hebt een mooie sandwich gebouwd, je hebt je de hele morgen verheugd op deze sandwich, je opent je lunchtrommel en heel je kunstwerk ligt overhoop. Huilen! Maar, er is een oplossing voor elk probleem, zo ook voor dit geval. Neem een strook bakpapier dat net zo breed is als je sandwich. Leg je sandwich midden op deze strook. Vouw het bakpapier over de sandwich en prik het vast met een satéprikker of knoop een stukje touw om je pakketje. Zo blijft je sandwich beter op elkaar en rollen niet alle ingrediënten door je trommeltje.

Naast een sandwich deed ik ook nog een halve komkommer en wat cherrytomaatjes in mijn lunchbox. Die cherrytomaatjes zijn trouwens extra lekker als je ze eet met een blaadje basilicum.


Sandwich met avocado-eiersalade

Ingrediënten voor de eiersalade (voor 2 porties)

– 2 eieren
– Een halve avocado
– 2 eetlepels yoghurt
– Peper en zout
– Dille en peterselie

1. Kook de eieren. Ik lust eieren alleen als ze kei, maar dan ook kei hard gekookt zijn. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik kook mijn eieren 12 minuten. Voor de eiersalade werkt het het beste om hardgekookte eieren te gebruiken, maar je hoeft ze echt niet zo idioot lang te koken als ik. Vanaf zo’n 8 minuten is helemaal prima.
2. Prak ondertussen het vruchtvlees van een halve avocado en doe deze puree in een bakje.
3. Snijd de eieren in fijne stukjes en roer dit door de avocadopuree.
4. Om de eiersalade wat dunner en smeerbaarder te maken deed ik twee eetlepels yoghurt in de eiersalade. Dit hoeft niet per se. Je kunt de eiersalade ook maken van alleen avocado en ei.
5. Voeg naar smaak wat zout en peper toe. Snijd wat verse kruiden zoals dille en peterselie toe en roer deze door de salade.

Neem twee sneetjes brood en smeer de helft van het mengsel op een van de twee boterhammen. Strooi eventueel nog wat extra kruiden over de eiersalade. Het is ook lekker om een paar plakjes kipfilet of ham op de eiersalade te leggen. Leg de andere boterham erop en snijd de sandwich doormidden. Doe hem in je lunchbox samen met wat fruit of groente en to-go lunch is klaar.

 

Geef een reactie

