Food Facts: Broodje Gezond, sap vs. cola

Dinsdagavond zit ik voor de tv. Het is dan namelijk food avond op NPO3! Vooral het programma Broodje gezond is zeker de moeite waard. In dit programma wordt elke aflevering een food mythe onderzocht. Weet jij na het horen van alle verhalen en onderzoeken over ‘gezond’ eten ook niet meer wat je nu juist wel of beter niet in huis kunt halen? Dan is dit een programma voor jou. In de aflevering van vanavond werd de stelling ‘een glas sap is net zo slecht als een glas cola’ onderzocht. Benieuwd wat ik hiervan geleerd heb? Lees dan snel verder!

coca-cola-flesjeBron

Van dit plaatje kijk je waarschijnlijk niet meer op. Dat er veel suiker in cola zit weten we inmiddels allemaal, maar hoe zit het met sap? In het programma ‘Broodje gezond’ onderzoeken Marlijn Weerdenburg en Ersin Kiris of er in sinaasappelsap net zoveel suiker zit als in cola. Het antwoord? JA!

In frisdranken zit rond de 110 gram suiker per liter. In de meeste sappen zit ook zo’n 90 tot 110 gram suiker per liter. Ja hoor ik je nu denken, maar in sapjes zitten fruitsuikers. Dat is minder erg. Nou nee dus! Suiker is suiker.

Naamloos.png

Witte suiker, ook wel sucrose genoemd, bestaat uit fructose en glucose. Maar, wat veel mensen niet weten is dat ook honing, rietsuiker en sinaasappelsap bestaan uit deze zelfde stoffen. Suiker is suiker.

Maar wat betekent dat nu? Kun je dan net zo goed ontbijten met cola? Op zich als je kijkt naar de hoeveelheid suikers, ja eigenlijk wel. Natuurlijk zitten er in sinaasappelsap wat vitaminen die je in de cola niet terug zult vinden, maar zoals het in het programma genoemd wordt, eigenlijk is het allemaal suikerwater. Het advies dat de deskundigen in het programma gaven: drink gewoon sinaasappelsap als je het lekker vindt, maar drink niet standaard elke ochtend een groot glas. Ben jezelf ervan bewust dat sinaasappelsap niet per definitie super gezond is en zie het als traktatie. Trakteer jezelf zo nu en dan gewoon eens op een glaasje vers geperst sap.

Wat heb ik geleerd van deze aflevering?
– Suiker is suiker. Of je nu honing, agavesiroop, dadels of kristalsuiker nuttigt, je krijgt suiker binnen. Dus ook voor honing geldt, wees er zuinig op!
– Is fruit dan ongezond? Nee! In een glas sinaasappelsap zitten evenveel suikers als in vier sinaasappels. Dit is best veel. Je eet echter gewoonlijk niet vier sinaasappels tegelijk, dan zou je bomvol zitten. Het eten van één sinaasappel vult net zoveel als het drinken van een glas sap, maar je krijgt wel vier keer minder suiker binnen. Hoe komt dit? Wanneer je kauwt op je voedsel krijg je sneller een verzadigd gevoel, dan wanneer je het in vloeibare vorm drinkt. Dit wist ik niet. Zou dat ook betekenen dat een smoothie minder vullend is dan het eten van alle ingrediënten uit die smoothie in vaste vorm?
– Aardbeien zijn een van de fruitsoorten met de minste suikers. Als je dus een sapje maakt, gooi er dan lekker veel aardbeien in.

Wil je de aflevering zelf zien. Klik hier voor de aflevering van Broodje Gezond. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s