Recept: Zoete aardappel-kikkererwten curry

Vandaag deel ik het receptje van een van mijn favoriete doordeweekse maaltje met jullie: een homemade curry met zoete aardappel en kikkererwten. Dit is een van mijn favorieten omdat het maaltje niet alleen super lekker is, maar je hebt het ook zo op tafel. Daarnaast kun je er meteen een aantal porties van maken zodat je de komende dagen al een bakje klaar hebt staan als je thuis komt van je werk.

Het klinkt misschien ingewikkeld om zelf een curry te maken. Ik heb geen idee of mijn curry officieel voor de term ‘curry’ in aanmerking komt, maar deze curry heb je in een handomdraai op tafel staan. En dat helemaal zonder pakjes of zakjes. Het enige wat je nodig hebt is wat specerijen uit de toko en wat liefde om dit gerecht tot een succes te maken. Het voordeel hiervan is dat je de curry helemaal aan je eigen smaak kunt aanpassen. Houd jij van pittig, doe dan lekker een lepeltje extra sambal door je curry. Lust je geen gember? Dan laat je die gewoon weg. Ideaal toch? Dat kan niet met een pakje Knorr of Maggi.

Favorite curry 2.jpg

De curry kun je serveren met wat rijst, maar het is ook super lekker om een tortillawrap te vullen met de curry, of om de wrap gewoon te gebruiken om lekker in de curry te dippen. Ik heb het receptje vandaag vegetarisch gemaakt, maar je kunt er ook stukjes gebakken kipfilet aan toevoegen voor de echte vleeseters. Kies je net als ik voor rijst, dan heb ik nog een tip voor je. Ik breng mijn rijst altijd op smaak door wat gember aan het kookvocht toe te voegen. Wanneer het kookvocht vervolgens verdampt is, heb je rijst met een lekker gember smaakje. Je kunt dit ook met andere specerijen doen. Ik vind zelf kurkuma rijst ook erg lekker.


Zoete aardappel-kikkererwten curry

Ingrediënten (voor twee personen)

– 1 middelgrote zoete aardappel
– 1 blik kikkererwten
– 1 ui
– 1 teentje knoflook
– 1/2 blik kokosmelk
– 1/2 liter bouillon (ik gebruikte kippenbouillon, maar voor een vega optie kun je ook kiezen voor groentenbouillon)
– 1 tl. sambal
– 1/2 tl. gemberpoeder
– 1 tl. kurkuma
– Kokosolie om in te bakken (of andere olie)
– Extra: verse spinazie en rijst of een tortilla wrap

Bereiding

1. Zet een pan water op het vuur en breng deze aan de kook. Snijd de zoete aardappel in blokjes van 1 a 2 centimeter. Kook de blokjes ongeveer 5 minuten, tot ze beetgaar zijn. Ze hoeven nog niet helemaal zacht te zijn want ze garen verder in de curry.
2. Snipper een uitje en snijd een teentje knoflook fijn. Bak deze in een wok of grote koekenpan met een beetje olie, zo’n 3 tot 5 minuutjes tot de uitjes glazig worden. Zorg dat je vuur niet te hoog staat. Dan branden de uitjes en knoflook aan en dat maakt je gerecht bitter.
3. Voeg vervolgens de sambal, het gemberpoeder en de kurkuma toe aan wok of pan en bak deze smaakmakers even mee. Door de specerijen te verhitten worden de smaken nog intenser.
4. Giet de aardappelblokjes af en doe deze in de wok. Voeg hier ook de kikkererwten, een half blikje kokosmelk en een halve liter bouillon aan toe. Verhit alles onder af en toe door roeren. Na 5 tot 10 minuten verdampt een deel van het vocht en houd je een wat dikkere curry over. Proef nog even of alles naar wens is en voeg zo nodig wat extra zout, peper of specerijen toe.
5. Serveer de curry met verse spinazie, rijst of een tortilla wrap.

2 thoughts on “Recept: Zoete aardappel-kikkererwten curry

Geef een reactie

