Recept: Mugcakeje met peer

Ik heb alweer te lang geen mugcakeje gemaakt, terwijl ze zo lekker en vooral ook zo simpel te maken zijn. Tijd om weer eens een bakseltje in de magnetron te gooien dus. Vandaag maakte ik een mugcakeje met peer en koekkruiden. Lees snel verder voor het recept.

Mugcakejes zijn eigenlijk zo simpel dat ze geen recept nodig hebben. Je mengt een ei met een geprakte banaan en wat havermout en zet dat twee a drie minuten op vol vermogen in de magnetron. Volgens mij is dat de basis voor de meeste mugcakejes die je op Instagram voorbij ziet komen. Maar je kunt eindeloos variëren met deze ingrediënten. Gebruik bijvoorbeeld lijnzaad of chiazaad in plaats van ei voor een vegan alternatief. Of kies een keer voor ander fruit dan een banaan. Dat laatste deed ik vanochtend. Eigenlijk uit pure noodzaak want de laatste banaan had ik een paar dagen geleden in mijn zoete aardappel brownies gegooid. Maar noodzaak of niet, mijn cakeje smaakte heerlijk!

perencake 6.jpg

Naast peer gebruikte ik ook wat koekkruiden om mijn mugcake op smaak te brengen. Ik vind dat een heerlijke combi, peer en koekkruiden. Maar als je daar niet van houdt kun je ook wat cacaopoeder gebruiken, ook super lekker. Om het cakeje helemaal compleet te maken deed ik er wat yoghurt, gojibessen en chiazaad overheen. Maar ook hier geldt, kies gewoon een topping uit die jij lekker vindt.


Mugcakeje met peer

Ingrediënten (voor 1 cakeje)

– 1 ei
– 1 rijpe peer
– 3 el. havermout
– 1/2 tl. koekkruiden of kaneel
– 1/4 tl. bakpoeder

Voor de topping (optioneel): 1 el. yoghurt, wat gojibessen, rozijntjes en wat chiazaadjes.

Bereiding:

1. Doe alle ingrediënten in een foodprocessor, hakmolen of blender en mix alles tot een glad beslag. Je kunt hier eventueel ook een staafmixer voor gebruiken.
2. Doe het beslag in een ruime mok of kom. In de magnetron gaat het cakeje reizen door het bakpoeder dus gebruik vooral niet een te kleine mok als je niet van schoonmaken houdt.
3. Zet de mok twee a drie minuten in de magnetron op vol vermogen. De exacte baktijd is afhankelijk van hoe hoog jouw magnetron kan. Kijk na twee minuten even of het cakeje gaar is en zet hem eventueel wat langer in de magnetron als hij nog te zacht is.
4. Eet het cakeje direct op uit de mok of uit het kommetje of kiep hem op een bordje en garneer hem met wat yoghurt, gojibessen en chiazaad (of andere toppings).

2 thoughts on “Recept: Mugcakeje met peer

Geef een reactie

