Lunch to-go: Hartige havermout met courgette, erwtjes en geroosterde tomaatjes

Havermout is mijn favoriete ingrediënt. Dat had je inmiddels vast wel geraden. Ik vind het zo lekker dat ik het zelfs drie keer per dag zou kunnen eten. Maar eigenlijk doe ik dat nooit. De hoogste tijd voor een havermoutje als lunch dus. Ik maakte een hartige variant op mijn favoriete ontbijt, met courgette, erwtjes en geroosterde tomaatjes. Benieuwd of dit te eten was? Lees snel verder dan vertel ik het je.

Eigenlijk is hartige havermout niet eens zo’n gek idee. Havermout is een super neutraal product, net als brood. Brood beleg je met jam, nutella of hagelslag, maar ook met hartige ingrediënten zoals kaas en vleeswaren. Waarom zou je een havermoutpapje dan ook niet hartig kunnen maken? Ik besloot het gewoon eens te proberen.

hartige havermout.jpg

Voor mijn hartige havermout probeersel gebruikte ik hele havervlokken die ik kookte in bouillon. Eigenlijk is dit dus dezelfde bereiding die je ook toepast op couscous of quinoa. Daar deed ik nog wat veggies bij: wat geraspte courgette, diepvries erwtjes en geroosterde tomaatjes. En tot slot raspte ik wat parmezaanse kaas over het havermoutje, want kaas is altijd een goed idee.

Nu denk je misschien, ja leuk zo’n hartige havermoutpap, maar dat is toch geen lunch to-go. Jawel, dat is het wel. Of ja, je hebt wel een magnetron nodig op je werk of op school, maar dat heb ik gelukkig. Je doet het havermoutpapje gewoon in een glazen pot of bakje en neemt het mee in je tas. Op je werk gooi je het even in de magnetron en je hebt een heerlijke lunch. Weer eens wat anders dan een boterham of een salade toch?

Ik ben helemaal weg van deze lunch. Bij het woord ‘havermout’ kon het eigenlijk al niet meer verkeerd gaan voor mij. Maar los daarvan is het ook gewoon super lekker om een warme lunch te hebben. Deze havermout lunch is zeker niet mijn laatste. Ik ga de komende tijd lekker experimenteren met nieuwe smaakcombinaties. Als je wilt weten hoe dat uitpakt, volg me dan op Instagram, daar zal ik foto’s plaatsen van mijn hartige havermout probeersels.


Hartige havermout met courgette, erwtjes en geroosterde tomaatjes

Ingrediënten (voor twee porties, eentje voor vandaag en eentje om in de koelkast te zetten voor morgen)

– 100 gram havervlokken (je kunt ook gebroken havermout gebruiken, dan hoeft je het minder lang te koken)
– 1/2 liter bouillon (smaak naar keuze, ik gebruikte kippenbouillon)
– 1/2 courgette, geraspt
– 1 flink hand diepvries doperwtjes
– 1 bakje cherrytomaatjes
– Olijfolie
– Tijm (vers of gedroogd)
– Zout en peper
– Parmezaanse kaas
– Ter garnering (optioneel): wat verse spinazie of basilicum

Bereiding

1. Verwarm de oven voor op 175 graden. Halveer de tomaatjes en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat of in een ovenschaal. Sprenkel er wat olijfolie over en breng ze op smaak met tijm, zout en peper. Zet de tomaatjes in de oven en bak ze 10 tot 15 minuten tot ze lekker zacht geworden zijn.
2. Doe de havervlokken in een pan en schenk hier een halve liter bouillon bij. Voeg ook de geraspte courgette en de bevroren doperwtjes toe. Gaar de havermout onder af en toe doorroeren. Na 15 tot 20 minuten is de havermout gaar. Deze heeft dan de bouillon opgenomen en is lekker zacht geworden.
3. Neem een bord of pot. Schep de helft van de havermout op het bord of in de pot. De andere helft kun je bewaren voor morgen. Garneer de havermout met de geroosterde tomaatjes en wat geraspte parmezaanse kaas. Voeg eventueel wat verse spinazie of basilicum toe.

Geef een reactie

