Food Facts: Marloes van Optima Vita over koolhydraten/suikers

Ik probeer zo min mogelijk toegevoegde suikers te eten en ik vervang waar mogelijk mijn rijst, pasta en brood door volkoren varianten. Waarom? Omdat dit voorkomt dat je bloedsuikerspiegel sterk schommelt. Marloes van Optima Vita legt in deze twee video’s uit wat suikers en koolhydraten met je lichaam doen.

Je kent het wel, je eet een witte boterham met pindakaas en hebt het gevoel dat je er weer tegenaan kunt. Na een half uurtje merk je echter dat je eigenlijk alweer terk krijgt. Dit heeft allemaal met je bloedsuikerspiegel te maken. Zogenaamde snelle koolhydraten zoals tafelsuiker, wit brood en witte rijst zorgen voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Je krijgt even een piek in je suikerwaarde, maar kort daarop volgt een dipje en je krijgt eigenlijk alweer trek. Wanneer je langzame koolhydraten eet, zoals volkoren rijst, pasta, brood en aardappelen heeft je bloedsuikerspiegel minder pieken en dalen. Hij blijft wat stabieler gedurende een langere periode. Pas na ongeveer twee uur is je bloedsuikerspiegel tot waarde 3 gezakt en moet je weer wat eten. 

hangry.jpg
Bron

Die dipjes had ik in het verleden heel veel. Als ik rond een uur of vijf naar huis fietste zat ik trillend en zwetend op de fiets. Je kon op dat soort momenten maar beter bij me uit de buurt blijven, want echt vriendelijk was ik dan niet. Thuisgekomen moest ik alles in mijn mond proppen wat eetbaar was om te voorkomen dat ik flauwviel. Op een gegeven moment was ik helemaal klaar met die dipjes en besloot ik de hoeveelheid toegevoegde suikers die ik at te verminderen en ik verving alle ‘witte’ producten door volkoren varianten. Sindsdien heb ik nauwlijks nog ‘hangry’ buien en voel ik me een stuk energieker.

Ik heb hierboven in het kort uitgelegd wat koolhydraten, waaronder suikers, met je lichaam doen, maar ik ben natuurlijk geen diëtist. Marloes van Optima Vita is dat wel. Ik volg haar al een tijdje op Youtube (klik hier voor haar kanaal). Daar post ze onder andere workout video’s, eetdagboekjes en voedingstips. Echt de moeite waard om eens een avondje met de laptop op schoot haar video’s te bekijken. In de twee onderstaande video’s legt Marloes duidelijk uit wat koolhydraten/suikers precies met je lichaam doen. Ook beantwoordt ze de vraag of koolhydraten slecht voor je zijn en of we dus allemaal aan een koolhydraatarm dieet moeten beginnen. Erg interessant en leerzaam!

Zo, nu weten jullie waarom ik zweer bij volkoren brood en niet elke dag een zak spekjes leeg eet. Maar betekent dat dat ik koolhydraatarm eet? Nee, zeker niet! Ik zou een lekker knapperige brood, verse pasta of banaan (want ook daar zitten koolhydraten in) echt niet kunnen missen. Alles met mate toch?

PS. Marloes heeft ook een siteInstagram, en Facebook pagina.

Geef een reactie

