Recept: Salade met linzenkiemen en geroosterde kikkererwten

Te mooi om op te eten? Zeker niet, want deze salade smaakt nog beter dan hij eruit ziet. Er zitten onder andere knapperige geroosterde kikkererwten en zelfgekweekte linzenkiemen in. Ik denk dat ik een nieuwe favoriete salade heb (voor deze week dan toch, volgende week zal ik dat vast weer zeggen over een andere salade).

Kiemgroenten zijn echt een trend op het moment. Niet gek als je het mij vraagt, want ze zijn super lekker. En ook nog eens heel gezond. Kiemen bevatten relatief meer voedingsstoffen dan de volwassen planten (Voedingscentrum). Bij kiemen hoeft je trouwens echt niet alleen aan de bekende alfalfa te denken. Veel verschillende groenten kun je laten spruiten tot kiemgroenten, bijvoorbeeld: bieten, radijsjes, prei, kikkererweten en linzen. In de supermarkt zijn kiemgroenten nog vrij duur, maar je kunt heel gemakkelijk je eigen kiemgroenten kweken. Binnenkort zal ik hierover een artikel schrijven.

salade met linzenkiemen 1.jpg

Naast kiemgroenten deed ik geroosterde kikkererwten in deze salade. Dat zorgt voor een lekker knapperige bite en wat extra eiwitten in je salade. Ook had ik nog een halve avocado, dus die ging ook in mijn kom. Maar niet in blokjes of schijfjes, nee, ik maakte mijn eerste avocadoroos! Na een hoop mislukte pogingen is het me eindelijk gelukt. Het geheim is denk ik de perfect rijpe avocado. Niet te rijp, maar vooral ook niet te hard. En heel veel oefenen.


Salade met linzenkiemen en geroosterde kikkererwten

Ingrediënten (voor 1 persoon)

– 1/2 zakje veldsla
– 1 klein blikje kikkererwten
– 1 handje (linzen)kiemen
– 1 schijfje zachte geitenkaas
– 1/2 avocado
– olijfolie
– zout en peper
– optioneel: wat blaadjes verse munt

Bereiding

1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
2. Bekleed de bakplaat met bakpapier. Giet de kikkererwten af en spoel ze af onder de koude kraan. Dep de kikkererwten droog met een keukenpapiertje of theedoek. Leg de kikkererwten op de bakplaat en besprenkel ze met een beetje olijfolie. Breng ze op smaak met wat peper en zout. Bak de kikkererwten 15-20 minuten in de voorverwarmde oven tot ze een lekker knapperige buitenkant hebben.
3. Neem een grote kom en doe hierin de sla. Leg op de sla de kiemgroenten en strooi de geroosterde kikkererwten er overheen. Kruimel het schijfje geitenkaas over de salade. Leg vervolgens de avocado op de salade. Je kunt dit in de vorm van een roos doen, maar als je dat niet aandurft mag het natuurlijk ook gewoon in blokjes of plakjes. Garneer de salade eventueel nog met wat blaadjes verse munt.

Geef een reactie

