Lunch to-go: Restjes fritatta

Als je in het weekend lekker uitgepakt hebt in de keuken en nog allemaal restjes in de koelkast hebt liggen, is een fritatta het perfecte lunchgerecht. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het in een fritatta gooien: restjes aardappel, pasta, groente, vlees, vis, paddestoelen, you name it. Dus open die koelkast en kijk eens wat jij nog hebt liggen.

Een fritatta is niet alleen een uitkomst om voedselverspilling tegen te gaan, maar het is ook een van mijn favoriete lunch to-go gerechten. Ik maak vaak een grote fritatta die ik in vier stukken snijd. Deze kun je heel goed invriezen zodat je vier kant-en-klare lunches voor het grijpen hebt. De avond van tevoren haal je een stuk fritatta uit de vriezer en deze stop je in een bakje. De volgende ochtend hoeft je deze alleen nog in je tas te stoppen en de lunch is alweer een ding minder om je zorgen over te maken in de ochtend. Je kunt de fritatta opwarmen in de magnetron als je deze eentje hebt op kantoor of op school, maar ik eet hem ook vaak gewoon koud op met een broodje.

lunch to go 1

In deze fritatta zitten alle restjes die ik na het weekend nog in mijn koelkast had liggen: aardappelpartjes, champignons, courgette, wortel en tomaten. Maar zoals ik al zei, je kunt eigenlijk alles in een fritatta gooien, dus pak gewoon wat jij nog over hebt.

lunch to go 2

Soms ben ik lange dagen van huis en dan heb ik niet genoeg aan een lunchbox alleen. Op die dagen neem ik altijd een extra ‘snackbox’ mee. Een trommeltje vol lekkere en gezonde snacks om de dag door te komen. Deze snackbox is zoals je ziet goed gevuld met: verse aardbeien, druiven, een banaan, wat nootjes en gedroogd fruit, een opkikker drinkboullion (ik weet niet wat ik zonder zou moeten) en een plak healthy carrotcake (het recept daarvoor vind je hier). Een hele berg inderdaad, maar die dag was ik ook van 9 uur ’s ochtends tot 11 uur ’s avonds van huis en om zo’n dag kom ik niet door op 1 banaan.


Restjes fritatta

Ingrediënten (voor 4 porties)

– 4 eieren
– een scheut melk
– 1 eetlepel olie of boter om in te bakken
– zout en peper
– 1 eetlepel gedroogde Italiaanse kruiden (of andere kruiden die je lekker vindt)
– alle restjes uit je koelkast. Ik gebruikte: 200 gram voorgekookte aardappelpartjes, een half bakje kastanje champignons, 1/3 courgette (in plakjes), 2 wortels (in plakjes), 2 tomaten (in plakjes). Maar nogmaals: maak eerst je eigen koelkast leeg, voordat je nieuwe ingrediënten in huis haalt.

Extra: een hapjes- of koekenpan die in de oven kan. Mijn ervaring is dat de meeste pannen hier wel tegen kunnen. Ik heb nog nooit problemen mee gehad.

Bereiding

1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
2. Snijd de groenten in plakjes, partjes, blokjes, hartjes, sterretjes, waar jij zin in hebt. Ik sneed de courgette en wortel in plakjes, zodat ik mooie laagjes in mijn fritatta kon maken.
3. Kluts de eieren in een kom en voeg een scheut melk toe. Voeg ook wat zout, peper en Italiaanse kruiden toe.
4. Verhit wat boter of olie in een pan. Bak hierin de aardappeltjes en champignons tot deze lichtjes bruin beginnen te kleuren, ongeveer 5 minuten.
5. Leg hier de wortel- en courgetteplakjes in laagjes overheen. Deze mogen elkaar best overlappen, het eimengsel zal toch tussen alle laagjes doorlopen.
6. Giet het eimengsel over de groenten en maak de fritatta af met de plakjes tomaat.*
7. Bak de fritatta nu zo’n 5 minuutjes op middelhoog vuur. De fritatta zal hierdoor aan de onderkant een lekker bruin korstje krijgen. Na 5 minuten zet je de fritatta met pan en al in de oven. Door de warmte van de oven gaart de fritatta ook aan de bovenkant goed. Bak de fritatta ongeveer 20 minuten in de oven. Hij is klaar wanneer het ei aan de bovenkant helemaal gestold is.
8. Haal de pan voorzichtig uit de oven. Je kunt de fritatta meteen opeten, of je kunt hem laten afkoelen en in stukken invriezen. Als je de fritatta eerst laat afkoelen kun je hem iets gemakkelijker snijden en uit de pan halen.

*Als je, net als ik, heel veel ingrediënten toevoegt aan de fritatta kan het zo zijn dat het eimengsel de groeten niet helemaal bedekt. Ik heb de groenten daarom met mijn hand wat aangedrukt zodat zoveel mogelijk groenten bedekt werden met het ei. Als niet alle ingrediënen helemaal bedekt zijn met ei is dit ook geen probleem. De groenten zullen door de warmte in de oven wat slinken, waardoor je toch een mooie compacte fritatta krijgt.

 

2 thoughts on “Lunch to-go: Restjes fritatta

Geef een reactie

