Lunch to-go: Broodjes met pittige wortel hummus

Ik ben gek op hummus. Lekker om wat worteltjes in te dippen of om een wrap mee te vullen. Maar hummus is ook prima beleg voor een oer Hollands volkoren broodje. Vandaag zaten er in mijn lunchbox daarom twee volkoren broodjes met homemade pittige wortelhummus. Super simpel te maken en goed te bewaren in de koelkast. 

Hummus is in feite niets anders dan kikkererwtenpuree. De kikkererwten worden gepureerd met onder andere tahini (sesamzaadpasta) en olie. Aan een basis hummus recept kun je verschillende smaken toevoegen, zoals knoflook, koriander en komijn, maar met bietjes, zongedroogde tomaat en wortel. Dat laatste deed ik vandaag, met als resultaat deze heerlijke pittige wortelhummus. De tahini en olie liet ik overigens achterwege om een gezondere versie te maken waarvan ik een lekker grote schep op mijn broodjes kan doen.

wortel hummus.jpg

Naast een grote lepel wortelhummus deed ik ook wat gemengde sla en plakjes courgette op mijn broodjes. Je kunt ook kiezen voor komkommer, maar ik vind plakjes rauwe courgette lekkerder. Deze zijn net wat knapperiger en minder vochtig, waardoor je broodjes niet zompig worden.

Als snack nam ik dit keer wat cherrytomaatjes en verse pruimen mee. Niet zoveel snacks in mijn lunchbox als jullie van mij gewend, maar vandaag was maar een kort dagje, dus ik hoefde een keer niet met een tas vol eten de deur uit.


Pittige wortelhummus

Ingrediënten (voor een vol jampotje)

– 1 blik kikkererwten (400 gram, uitgelekt 240 gram)
– 150 gram geraspte wortels
– 1 theelepel Ras El Hanout (dit is een specerijenmengsel dat je in de supermarkt of toko kunt kopen, ook erg lekker bij couscous)
– 1/2 theelepel harissa of sambal (of meer als je durft)
– zout en peper naar smaak

Extra: een staafmixer (een blender of foodprocessor kan ook) en een potje of bakje om je hummus in te bewaren

Bereiding

Doe alle ingrediënten in een bakje met een scheutje water en pureer ze met een staafmixer tot een dikke pasta. Je kunt ervoor kiezen om de ingrediënten te mixen tot een glad mengsel zonder stukjes, maar ik vind het wel lekker om iets eerder te stoppen met pureren zodat er nog wat stukjes wortel en kikkererwt in mijn hummus zitten. Als je de hummus te dik vindt kun je een klein scheutje extra water toevoegen. Proef vervolgens de hummus en breng hem eventueel verder op smaak met wat extra zout, peper, Ras El Hanout of harissa. Bewaar je hummus in een potje of bakje met deksel in de koelkast. Op deze manier blijft hij een aantal dagen goed.

Geef een reactie

