Recept: Bloemkoolcouscous met tempeh gehakt

Ik had er een haat-liefde verhouding mee, tempeh. Maar sinds ik deze sateetjes maakte van tempeh ben ik om. Vandaag een nieuw experimentje met tempeh: Ik maakte tempeh gehakt. Bomvol lekkere smaakmakers, want dat heeft tempeh echt wel nodig heb ik ontdekt. Het tempeh gehakt gebruikte ik in een heerlijke bloemkoolcouscous, lekker en heel gezond. 

Bloemkool is tegenwoordig niet meer alleen de groente die je eet met een kaassausje. Je kunt bloemkool namelijk ook grillen, pureren tot soep of fijnhakken tot couscous of rijst. Dat laatste is ideaal wanneer je en dagje wat minder koolhydraten wilt eten.

Bloemkoolcouscous kun je heel gemakkelijk zelf maken. Ik maal mijn bloemkool altijd fijn in een foodprocessor, de machine doet het werk en ik kijk ernaar. Mocht je geen foodprocessor hebben dan zou je de bloemkool ook met de hand kunnen raspen op een fijne rasp of met een mes fijn kunnen hakken. Dat is natuurlijk wel wat meer werk. Maaar… goed nieuws, de AH heeft ingespeeld op de bloemkoolrijst hype en verkoopt nu kant-en-klare bloemkoolrijst. Gewoon het pakje open trekken en je hebt 400 gram fijngehakte bloemkool.

Bloemkoolcouscous met tempeh gehakt 1

Door de bloemkoolcouscous deed ik mijn homemade tempeh gehakt en een pot kikkererwten. Ook serveerde ik er nog wat spruitjes en rode ui uit de oven bij. Een complete maaltijd. Je zult niet merken dat je eigenlijk alleen maar groenten en peulvruchten eet.


Bloemkoolcouscous met tempeh gehakt

Tempeh gehakt

Ingrediënten

– 400 gram tempeh (gewoon te koop in de supermarkt, ik gebruikte Vivera)
– 1 eetlepel olijfolie
– 1,5 eetlepel soja saus
– een teentje knoflook, fijngehakt
– 1 theelepel gerookte paprika poeder (gewoon paprika poeder kan ook, maar het gerookte paprika poeder geeft je toch een beetje het idee van vlees door de rooksmaak, dit is gewoon te koop in de supermarkt)
– 1 theelepel sambal

Bereiding

Tempeh is het lekkerst wanneer het lang heeft kunnen marineren, daarom raad ik je aan de tempeh de avond van tevoren alvast te marineren. Mocht dit niet lukken, houd dan op zijn minst een uur marineer tijd aan.

1. Kruimel het blok tempeh met je vinger of met twee vorken in kleine stukjes en doe deze in een grote kom.
2. Roer in een apart kommetje de olijfolie, sojasaus, fijngehakte knoflook, het paprikapoeder en de sambal door elkaar.
3. Giet de marinade over de tempeh en laat dit minstens een uur staan.
4. Bak de tempeh in een droge koekenpan ongeveer 5 à 10 minuten tot hij wat bruin begint te kleuren.
5. Het tempeh gehakt kun je gebruiken in bijvoorbeeld wraps of een vega chili con carne. Je kunt hem ook gebruiken in het onderstaande recept voor bloemkoolcouscous.

Bloemkool couscous met geroosterde groenten

Ingrediënten (voor 3 à 4 personen)

– 1 grote bloemkool
– 1x het recept voor tempeh gehakt
– 300 gram diepvries spruitjes, ontdooid (verse mag ook, deze moet je eerst even kort koken)
– 4 rode uien, in partjes
– 400 gram kikkererwten
– een grote hand verse peterselie
– zout enpeper
– 1 theelepel komijnpoeder
– 1 eetlepel olijfolie

Bereiding

1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
2. Bedek een bakplaat met bakpapier en verdeel hier de ontdooide spruitjes en uien partjes ui over. Sprenkel hier de olijfolie over en breng het geheel op smaak met het komijnpoeder en wat zout en peper. Bak de uien en spruitjes 15-20 minuten in de oven op 175 graden. Hussel alles op de helft van de baktijd even om.
3. Snijd de bloemkoolroosjes van de bloemkool af en maak deze fijn met een foodprocessor. Je kunt ze ook met een rasp fijn raspen of met een mes erg fijn hakken. Als je dit allemaal teveel werk vindt, dan kun je bij de AH ook kant-en-klare bloemkoolrijst kopen.
4. Doe de bloemkoolrijst in een grote kom en doe hier de kikkererwten bij.Breng de couscous op smaak met wat fijngehakte peterselie en wat peper en zout.
5. Haal de groenten uit de oven en meng deze samen met het tempeh gehakt door de couscous.

Geef een reactie

