Food challenge: Een weekje VEGAN, mijn ervaring

Zo dat was ‘m dan. Ik heb geprobeerd een weekje vegan te eten. Hoe is het mij bevallen? Was het moeilijk om boodschappen te doen? Welke producten heb ik gemist? En ben ik nu om? Ik ga het jullie allemaal vertellen.

Is vegan boodschappen doen moeilijk?

Vegan boodschappen

Het begon natuurlijk allemaal met boodschappen doen. Ik moet zeggen dat dit erg meeviel. Ik kook vaak met verse, onbewerkte producten en daarvan kun je vrij gemakkelijk vaststellen of ze vegan zijn of niet. Groente, fruit en noten: ja. Melk en kaas: nee. Lastiger is het met bewerkte producten. Want kun je lasagnevellen of vegetarische vleesvervangers eten als vegan? Er zat maar een ding op in de supermarkt: de pakjes lezen. Het viel me op dat op de meeste verpakkingen vrij duidelijk te zien was of je ze als vegan kunt eten of niet. En vaak kom je met een beetje gezond verstand ook al een heel eind.

Is vegan eten duur?

Vegan eten staat voor veel mensen gelijk aan duur eten, maar is dat ook zo? Als ik deze week vergelijk met andere weken, was ik iets meer kwijt aan mijn boodschappen. De zuivelvervangers die ik kocht zijn wat duurder dan een pak ‘gewone’ melk of een bak kwark. Een voorbeeldje: Een pak Alpro mild&creamy kost 2,29 euro bij de AH, terwijl mijn bakjes kwark 0,69 euro kosten (ik koop dan wel de goekoopste). Buiten zuivelvervangers heb ik in deze vegan week niet veel producten hoeven kopen die ik normaal gesproken niet in huis haal. Fruit, groenten, noten, rijst, pasta, dat zijn dingen die ik altijd veel insla. Voor mij was het grote verschil tussen deze week en een gewone week dus de zuivel, en daarvan is de vegan variant gewoon net iets duurder.

Wat heb ik gemist?

Er is eigenlijk maar één product dat ik deze week echt heb gemist en dat is kwark. Ik eet elke dag minstens één bakje kwark. Als ontbijt, na het sporten of als late night snack. Ik vind kwark niet alleen super lekker, maar het is ook erg eiwitrijk. Omdat ik vaak vegetarisch eet probeer ik erop letten dat ik voldoende eiwitten binnenkrijg. Met een flinke bak kwark is dat geen probleem*. Helaas zat dat bakje kwark er niet in deze week en dat was wel even omschakelen. In plaats van kwark at ik soja yoghurt. Op zich smaakten de soja yoghurt varianten van Alpro en van de Aldi ook prima, maar ze bevatten wel iets minder eiwitten dan gewone kwark en ze zijn ook wat duurder.

*Ik weet dat er ook genoeg plantaardige eiwitbronnen zijn zoals sojaproducten of peulvruchten, maar ik vind kwark gewoon een super gemakkelijke (en lekkere en goedkope) eiwitbron.

Naast kwark heb ik geen non-vegan cravings gehad. Normaal gesproken eet ik grotendeels vegetarisch. Ik ben een echte flexitariër en heb totaal geen moeite om te koken zonder vlees of vis. Wel eet ik graag eieren. Ik gebruik ze in mugcakes, wafels, gekookt op een broodje of verwerkt in een lekkere groenteomelette. Deze week heb ik dat allemaal overgeslagen en dat was geen probleem, maar ik denk wel dat als ik een langere tijd vegan zou eten, ik eieren zou gaan missen.

Heb ik gecheat?

vegan weekje chilli con carne.jpg

Jullie zijn vast benieuwd of ik een brave vegan ben geweest of dat ik met het uber warme weer afgelopen week toch stiekem een roomijsje heb gegeten. Het antwoord is: Nee, ik ben niet bezweken voor ijsjes, maar een brave vegan was ik ook niet helemaal. Maandag tot en met vrijdagmiddag heb ik me strikt aan het vegan dieet gehouden. Ik heb werkelijk geen enkel dierlijk product gegeten (oke, ik heb wel de hele week met mijn leren rugzak rondgelopen, maar hé zo ver wilde ik ook niet helemaal gaan). MAAAAR… vrijdag ging ik naar mijn ouders voor een heerlijk weekendje niks doen. Op het menu stond die avond chilli con carne met een galapengo burger. Tja, not so vegan, maar ik heb hem wel heerlijk opgegeten. Nooooooo experiment failed! Nee, zo denk ik er niet over. In mijn eerste post over het vegan weekje schreef ik al dat regel 1 voor mij is: Niet moeilijk doen! En dat deed ik dus niet. Als ik thuis ben en zelf kan bepalen wat ik in huis haal en wat ik kook heb ik geen enkele moeite met vegan eten, maar als ik ergens anders ben of bijvoorbeeld uit ga eten, dan heb ik gewoon geen zin om ‘moeilijk’ te doen en eet ik gewoon graag wat de pot schaft. Moet kunnen vind ik. Mijn vegan weekje werd dus een kort weekje. Al moet ik wel zeggen dat ik na die burger de rest van het weekend grotendeels weer vegan heb gegeten hoor.

Vegan for life?

vegan weekje havermout.jpg

Dan nu de hamvraag: Ben ik om? Wordt ik vanaf nu full-time vegan? Nee, helaas, dat gaat hem niet worden. Ik heb echt heerlijk gegeten deze week, dat was echt geen probleem: een epic tosti met gegrilde courgette en tofu, een super fancy smoothie bowl en een vegan lasagne (het receptje hiervoor komt woensdag online). Dinsdag hield ik een eetdagboekje bij, dus als je benieuwd bent wat deze tijdelijke vegan at, klik dan even hier. Toch blijft het voor mij bij één weekje. Zoals ik al eerder schreef, ik ben deze challenge niet aangegaan voor de dieren. Dat is natuurlijk een mooie bijkomstigheid, maar het was niet mijn hoofdreden. Ik was vooral erg nieuwsgierig: Is vegan eten moeilijk, duur of saai? Wat mag je wel en wat mag je niet eten? En hoe reageert je lichaam erop? Voor mij zat er maar één ding op, het zelf een weekje proberen om zo antwoorden te vinden op mijn vragen.

Als ik zou besluiten over te stappen op een vegan dieet, zou ik dat doen voor mijn gezondheid. Je hoort de laatste tijd veel geluiden dat vlees en zuivel niet per definitie goed voor mensen zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet heel goed in de argumenten van de voor- en tegenstanders van een vegan dieet heb verdiept. Toch kan ik wel zeggen dat ik me na een weekje vegan eten zeker niet slechter, minder energiek of futlozer voel en dat had ik eigenlijk wel verwacht. Of ik nu echt ‘gezonder’ ben, dat is denk ik lastig te zeggen, omdat ik natuurlijk maar een weekje vegan heb gegeten. Minder gezond ben ik er zeker niet op geworden. Klinkt tot zo ver allemaal vrij positief toch? Dus waarom ga ik er dan niet mee door?

Het zit zo, ik zou vegan eten voor mijn gezondheid. Als het echt beter voor me zou zijn, kan ik die kwark-cravings wel weerstaan. Er is echter één dingetje waar ik mijn twijfels over heb als het gaat om de gezondheidsvoordelen van een vegan leefstijl. Alle voedingsstoffen die je uit dierlijke producten binnenkrijgt, kun je ook halen uit plantaardig eten. Op eentje na en dat is vitamine B12. Vitamine B12 zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel (Voedingscentrum). Vitamine B12 kun je alleen verkrijgen uit dierlijke producten zoals zuivel, vlees en eieren. De meeste veganisten slikken daarom vitamine B12 supplementen. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar aangezien ik vegan zou worden voor mijn gezondheid vind ik het paradoxaal om vervolgens supplementen te slikken omdat ik anders essentiële stoffen tekort kom.

Wat ga ik nu dus doen? Ik wil proberen voor een groot deel plantaardig te blijven eten, dat deed ik eigenlijk al en dat bevalt me prima.  Wel neem ik gewoon een eitje op z’n tijd en een bakje kwark (of twee). En als ik in een restaurant zit waar ze een hele goede burger of spareribs hebben, tja sorry, dan laat ik die echt niet staan. Full-time vegan wordt ik dus niet. Ik pas gewoon de 80/20 regel toe op een vegan dieet: de hoofdbestandelen uit mijn maaltijden blijven plantaardig, maar tel daar wel elke dag een bakje kwark en af en toe een stukje vlees bij op.

Wat neem ik mee uit dit experiment?

een weekje vegan 1

– Vegan eten hoeft echt niet moeilijk te zijn. Je hoeft echt niet aan de slag met tarwegraspoeder of quinoa (dat imago had vegan eten voor mij een beetje). Een boterham met pindakaas of een havermoutpapje met appel is ook helemaal prima.
– Voor een lekker havermout ontbijt heb je niet per se melk nodig. Ik heb de afgelopen week mijn havermoutpap elke dag gemaakt met water of amandelmelk en dat beviel me goed. Ik denk dat ik de melk dus voortaan achterwege laat en vervang voor een plantaardig alternatief voor melk.
– Tofu is super lekker! Ik had nog nooit tofu gegeten, maar het assortiment vleesvervangers in mijn supermarkt was vrij beperkt en niet echt vegan proof. Daarom besloot ik tofu eens te proberen en ik vond het erg lekker. Die blijft er dus in!
– Van vegan koken wordt je creatiever. Let’s be honest, wanneer je vegan wilt koken ben je beperkter. Er zijn nu eenmaal veel producten die afvallen. Dat merkte ik toen ik woensdag een vegan lasagne wilde maken. Kaas en lasagne lijken onlosmakelijk verbonden, dat krokante kaaskorstje op de lasagne, tja daar draait het allemaal om toch? Ik moest dus op zoek naar een vegan alternatief dat net zo’n krokant korstje oplevert. Woensdag krijgen jullie het recept van mijn vegan lasagne en zien jullie of het me gelukt is dit alternatief te vinden. Dat experimenteren en creatief met eten omgaan vond ik erg leuk!

Geef een reactie

