Recept: Vegan lasagne met gegrilde courgette

Vorige week at ik een weekje vegan (hier lees je waarom). Ondanks dat ik dus geen vlees en kaas at, maakte ik wel een heerlijke lasagne. Bomvol veggies, maar helemaal zonder dierlijke producten. Voor mij is deze lasagne het bewijs dat vegan eten echt niet saai, moeilijk of duur hoeft te zijn. 

Voor mij had vegan eten als snel het imago van quinoa, bergen boerenkool, handen vol noten en ingewikkelde recepten. Toch heb ik vorige week ervaren dat je als vegan eigenlijk heel ‘normaal’ kunt eten. Een paar sneetjes brood als lunch of een bakje havermoutpap als ontbijt, het kan gewoon (met een aanpassing hier en daar). Ook het avondeten hoeft echt niet saai, ingewikkeld of duur te zijn. Ik maakte deze vegan lasagne. Hij was zo lekker dat ik echt geen vlees of kaas miste.

Vlees zit er meestal niet in mijn lasagne omdat ik vaak vegetarisch eet. Wel strooi ik altijd wat kaas over de bovenkant van de lasagne. Dat krokante laagje van gesmolten kaas is stiekem gewoon het lekkerste van de hele maaltijd toch? Nu ik een weekje vegan at, moest ik op zoek naar een alternatief voor de kaas en het liefste een alternatief dat ook voor een krokant laagje zorgt. Ik gebruikte wat gegrilde courgettelinten die ik bestrooide met kruidenpaneermeel en wat olijfolie. Dit zorgde voor net een beetje crunch op de lasagne (natuurlijk niet zoals kaas, maar hé, we moeten het er mee doen).

vegan lasagne 3.jpg

Als je trouwens lasagnebladen gaat kopen in de supermarkt check dan even de ingrediëntenlijst als je echt vegan wilt eten. De meeste lasagnebladen zijn gemaakt van maar twee ingrediënten: tarwe en water. De wat luxere varianten bevatten echter vaak ei, die kun je als vegan dus beter vermijden.


Vegan lasagne met gegrilde courgette

Ingrediënten (voor 3 à 4 personen):

– een pak lasagnebladen (als je echt vegan eet, check dan even op de verpakking of er geen ei in de lasagnebladen zit)
– 1 pakje Heinz tomato fritto
– 1 blikje gepelde tomaten
– 1 grote uit
– 2 teentjes knoflook
– 1 eetlepel gedroogde tijm
– 1 eetlepel gedroogde oregano
– 1 bakje champignons
– een pak diepvries spinazie
– 1 courgette
– olijfolie om in te bakken
– (kruiden)paneermeel

Extra: een grillpan*, een kaasschaaf of dunschiller en een ovenschaal

* Als je geen grillpan hebt kun je ook een koekenpan gebruiken, je courgette linten krijgen dan alleen geen mooie grillstrepen.

Bereiding:

1. Snipper het uitje en snijd de knoflook fijn.
2. Verhit een eetlepel olijfolie in een grote pan en fruit hierin de ui. Bak de ui vijf minuutjes tot deze glazig begint te zien. Voeg na vijf minuten de knoflook toe en bak deze nog 2 minuten mee op laag vuur. Kijk uit dat de knoflook niet verbrandt.
3. Voeg de tomato fritto en de gepelde tomaten toe. Hak de gepelde tomaten fijn met je lepel of spatel.
4. Breng de tomatensaus op smaak met een eetlepel tijm en oregano.
5. Snijd de champignons in plakjes en voeg deze toe aan de tomatensaus. De tomatensaus is nu klaar. Laat hem op een zacht vuurtje verder pruttelen zodat de smaken nog beter in de saus kunnen trekken.
6. Maak ondertussen linten van de courgette met een kaasschaaf of dunschiller en grill deze plakken in een grillpan zonder boter of olie. Bak de linten ongeveer 2 minuten aan elke kant.
7. Ontdooi de diepvries spinazie in de magnetron.
8. Nu is het tijd om de lasagne op te bouwen. Schep eerst een laagje saus in de ovenschaal. Leg hierop een laagje lasagnebladen. Op deze laag kom een spinazielaag. Schep alle spinazie op de lasagnebladen en spreid het uit tot een egale laag. Hierop komt weer een laagje lasagnebladen. Schep nu weer wat van de tomatensaus op de lasagnebladen en leg hierop een nieuwe laag bladen. Nu zijn we aangekomen bij de laatste laag. Leg wat lasagnebladen op de saus en verdeel hier de laatste saus over. Normaal zou je nu kaas over de lasagne strooien, maar dat is niet vegan (tenzij je vegan kaas gebruikt natuurlijk). Daarom maak je de lasagne af met de gegrilde courgettelinten en deze bestrooi je met wat kruidenpaneermeel. Sprenkel over het paneermeel nog wat olijfolie en plaats de ovenschaal in een voorverwarmde oven op 200. Na 30 tot 40 minuten is de lasagne klaar. Je kunt met een satéprikker checken of de lasagnebladen gaar zijn.

Geef een reactie

