Recept: 3x havermoutpap

Havermoutpap, I know, het klinkt niet als het meest sexy ontbijt, maar stiekem eet ik niets liever. Ik hoor van zoveel mensen dat ze havermoutpap niet lekker vinden en dat kan kloppen. Voor een saai havermoutpapje gemaakt van havermout met water of melk kom ik ook mijn bed niet uit. Je moet er een beetje liefde in stoppen, maar dan heb je wel een super lekker en heel gezond ontbijtje. Ik deel vandaag heerlijke havermoutpap recepten die van jou ook een havermout fan maken.

Als basis voor mijn havermoutpap gebruik ik 30 à 40 gram havermout. Dit is afhankelijk van wat ik allemaal nog meer in mijn papje wil doen en hoeveel honger ik ’s morgens heb. Daarbij doe ik zo’n 150 tot 250 milliliter vocht: water, melk, amandelmelk, etc.* Ook dit hangt af van de andere ingrediënten die ik in mijn papje doe. De havermout met het vocht doe je in een pannetje. Dit zet je op een middelhoog vuurtje en je roert het goed door om te voorkomen dat de pap aanbrandt. Na zo’n 5 minuutjes is je ontbijt klaar. Je kunt je havermoutpap ook in de magnetron maken (ongeveer 3 minuutjes op 800 W), maar dan krijg je niet zo’n lekkere romige structuur. En eigenlijk vind ik het ook wel heel therapeutisch om rond een uur of zeven met een slaperig hoofd door een pannetje pap te roeren. Dit is de basis, nu moeten we het alleen nog lekker maken, want echt een feest is zo’n bak beige brei niet. Dus hier 3 ideetjes.

*De exacte hoeveelheid vocht die je nodig hebt is afhankelijk van de ingrediënten die je verder nog toevoegt aan de havermoutpap. Je kunt de pap zo dik of dun maken als je zelf lekker vind. Voor de receptjes hieronder geldt dus: een beetje meer melk of water toevoegen kan altijd.

Carrotcake havermout

Carrotcake oats.jpg

“Bakker heeft u worteltjes taart? Ja konijntje, ik heb worteltjestaart! Vies he!!” Vies? Uuuh, nee. Worteltjestaart, oftewel carrotcake, is één van mijn guilty pleassures. Maar gelukkig kun je deze guilty pleassure ook omtoveren tot super gezond ontbijt: carrotcake oats!

Ingrediënten (voor 1 portie): 40 gram havermout, 200 milliliter melk, 2 geraspte wortels, 1/2 geraspte appel, 1 theelepel kaneel, 1/2 theelepel koekkruiden. Voor de topping (optioneel): 1 abrikoos, gojibessen, rozijnen.

Bereiding: Doe de havermout samen met de melk, geraspte wortel, geraspte appel, kaneel en koekkruiden in een pannetje. Verwarm de pap al roerend, ongeveer 5 minuutjes. Doe de carrotcake havermout in een kommetje en garneer hem met plakjes abrikoos, gojibessen en rozijnen.

Vanille havermout met bosvruchtencoulis

Vanille bessen oats.jpg

Ik heb standaard een aantal doosjes diepvries fruit in mijn vriezer liggen. Diepvries fruit is namelijk een super snelle en gemakkelijke manier om je havermoutpap wat meer smaak te geven. Je kunt natuurlijk wat diepvries bessen in je pap gooien als je haast hebt – en heel veel meer is dit recept ook niet – maar ik zet mijn bosvruchten liever eerst even in de magnetron en plet ze daarna met een vork tot een sausje (oftewel coulis). Het sap komt zo uit de vruchten wat de havermoutpap lekker op smaak brengt.

Ingrediënten (voor 1 portie): 40 gram havermout, 200 milliliter melk, 100 gram diepvries bosvruchten, een paar druppels vanille extract/essence (de hoeveelheid is afhankelijk van hoe geconcentereerd je extract/essence is, doe dit dus op gevoel)

Bereiding: Doe de havermout samen met de melk en de vanille in een pannetje. Verwarm de pap al roerend, ongeveer 5 minuutjes. Ontdooi ondertussen een bakje met 100 gram diepvries bosvruchten in de magnetron. Als ze ontdooid zijn kun je ze met een vork wat pletten zodat er een sausje ontstaat. Giet je havermoutpap in een kommetje en garneer dit met de bosvruchtencoulis. Tip: als je nu even heel nonchalant door je pap roert en de saus wat mengt met de pap, krijg je een super fancy Instagram shot.

Banana chocolate havermout

banana chocolate havermout.jpg

En tot slot een receptje voor de chocolatelovers onder ons (iedereen dus). Vroeger at je misschien broodjes met nutella of hagelslag als ontbijt, tot je erachter kwam dat dit misschien toch niet zo’n goed idee was (eigenlijk is een witte boterham met nutella een super goed idee, maar niet elke dag). Maar chocolade als ontbijt opgeven, dat hoeft echt niet. Met dit receptje voor banana chocolate havermoutpap kun je blijven genieten van een ontbijtje met chocoladesmaak, maar dan verantwoord.

Ingrediënten: 40 gram havermout, 200 milliliter melk, 1 banaan (de helft geprakt, de andere helft in plakjes gesneden), 1 volle theelepel cacaopoeder (of meer!). Voor de topping (optioneel): wat (gehakte) hazelnoten

Bereiding: Doe de havermout samen met de melk, de halve geprakte banaan en de cacao in een pannetje. Verwarm de pap al roerend, ongeveer 5 minuutjes. Doe de pap in een kommetje en garneer hem met de plakjes banaan en gehakte hazelnoten.

Tip: Als je een echt superfood ontbijtje wilt maken kun je een klein beetje macapoeder toevoegen aan je havermoutpap. Maca poeder kun je bij natuurvoedingswinkels kopen, maar tegenwoordig vind je het ook bij de Aldi.

3 thoughts on “Recept: 3x havermoutpap

Geef een reactie

