Mystery ingredient challenge #3: Verse kokosnoot

Tijd voor een nieuwe uitdaging. Dit keer mocht m’n mama een leuk ingrediënt voor me uitkiezen en ze ging voor verse kokosnoot. En nee, niet die voorverpakte, in stukjes gesneden kokosnoot die je in het versschap bij de supermarkt vindt, maar een hele kokosnoot. De grootste uitdaging vond ik dan ook om dat ding open te krijgen. Benieuwd hoe ik dat voor elkaar kreeg en wat ik maakte met de kokosnoot? Lees dan snel verder!

Iets maken met kokos is niet zo’n uitdaging. In de winkel kun je blikjes kokosmelk, voorgesneden kokosstukjes en geraspte kokos kopen. Daar kun je smoothies, granola of curry’s van maken. Maar zo gemakkelijk ging mams het mij niet maken. Ik moest een verse kokosnoot gebruiken.

Daar stond ik dan in mijn keuken met de twee houterige, vezelige kokosnoten die ik op de markt kocht. Wat nu? Hoe maak je die dingen open. Ik keek wat YouTube video’s, haalde wat gereedschap uit de schuur en begon op het ding in te hakken. De truc is om je kokosnoot boven een grote kom te houden en er vervolgens met een hamer op te slaan. Je slaat met de hamer in het midden van de kokosnoot en dit doe je helemaal rondom. Na een paar tikken beginnen er scheuren te ontstaan en loopt het kokoswater uit de kokosnoot – vandaar die grote kom dus. Blijf op de kokosnoot slaan tot hij helemaal doormidden is en je twee helften overhoudt. Je ziet nu het kokosvlees aan de binnenkant van de schalen zitten. Dit kun je met een mesje los snijden.

Uitdaging nummer 1, het openen van de kokosnoot, is dus geslaagd. Na deze operatie had ik een bakje kokoswater, stukjes kokosnoot en twee lege kokosschalen. Het kokoswater had ik niet nodig voor mijn gerechtje, maar ik gooide het natuurlijk niet weg. Je kunt dit gewoon zo drinken of er een heerlijke smoothie van maken. De stukjes kokos had ik wel nodig.Van deze stukjes maakte ik namelijk homemade kokosmelk die de basis vormt voor een heerlijke kokos-mangocurry.

challenge kokosnoot1.jpg

Het is even wat werk, en vooral rommel, om zelf kokosmelk te maken, maar geloof me, de smaak is gewoon niet vergelijkbaar met kokosmelk uit de winkel. Mijn homemade kokosmelk smaakte zoveel zoeter dan die uit een blikje (en dat zonder toegevoegde suikers! Gewoon puur kokos).


Homemade kokosmelk

Ingrediënten (voor ongeveer 2 glazen kokosmelk):

– het vruchtvlees uit 1 kokosnoot
– water
– extra: een blender of staafmixer en een fijne zeef

Bereiding:

1. Doe de kokosstukjes in een blender en giet hier water bij (je kunt ook een staafmixer gebruiken). Zorg ervoor dat alle stukjes net onder water staan.
2. Blend de kokos met het water tot de kokos fijngemalen is en ongeveer de textuur van geraspte kokos heeft.
3. Neem een kom en een fijne zeef. Giet een deel van het kokosmengsel in de zeef en pers met een lepel al het vocht eruit. Doe het pulp in een apart bakje. Herhaal dit een aantal keer tot je het vocht uit al het kokosmengsel hebt geperst.
4. Nu kun je de kokospulp die je overhoudt nog eens blenden met wat water. Er zit namelijk nog voldoende smaak in om nog een portie kokosmelk te maken.

Tip: De kokospulp die je overhoudt kun je trouwens drogen en vervolgens fijnmalen tot kokosmeel. Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd, maar hier wordt uitgelegd hoe je dat kunt doen (vanaf stap 9).


challenge kokosnoot3.jpg

Met deze verse homemade kokosmelk maakte ik een kokos-mangocurry met kikkererwten. En zoals je ziet, zelfs de overgebleven schalen van de kokosnoot krijgen een nieuwe functie. Hoe leuk is het om je rijst hierin te serveren!? Eén kokosnoot leverde dus twee glazen kokosmelk, kokospulp waar ik kokosmeel van ga maken én twee nieuwe rijstschaaltjes op. Als dat geen #nowaste is weet ik het ook niet meer.


Recept: Kokos-mangocurry met kikkererwten

Ingrediënten (voor 2 personen):

– 100 gram rijst naar keuze (ik gebruikte pandan rijst)
– 1 ui
– 1 teentje knoflook
– 1 kleine mango
– 1 kleine courgette
– 1 blik kikkererwten (400 gram, uitgelekt 240 gram)
– 200 milliliter kokosmelk (zelfgemaakt met het recept hierboven of uit blik)
– 1 theelepel gember
– 1 theelepel komijnpoeder
– 2 theelepels curry madras poeder
– 1 theelepel sambal
– zout en peper
– olie om in te bakken
– optioneel: wat cassave of kroepoek

Bereiding:

1. Bereid de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.
2. Snijd de ui in ringen en pers het teentje knoflook (of snijd deze erg fijn). Snijd de courgette en de mango in blokjes.
3. Verhit wat olie in een pan en fruit hierin het uitje. Voeg, wanneer de ui glazig begint te zien,de knoflook toe en bak deze kort mee.
4. Voeg nu de courgette en mango blokjes toe en bak deze zo’n vijf minuten met de ui en knoflook.
5. Voeg het gemberpoeder, komijnpoeder, curry poeder, de sambal en wat peper en zout toe. Bak deze specerijen kort mee. Hierdoor worden de smaken van de specerijen nog intenser. Zo’n 2 minuten is voldoende. Pas op dat de specerijen niet aanbranden. Als je  het idee hebt dat de specerijen beginnen te verbranden, ga dan snel verder met stap 6.
6. Giet de kokosmelk in de pan en voeg de kikkererwten (zonder het vocht) toe. Laat het geheel nog ongeveer tien minuten stoven zodat de saus wat indikt.
7. Verdeel de curry over twee kommetjes en serveer de rijst erbij. Als je zelf kokosmelk hebt gemaakt, kun je de twee overgebleven schalen gebruiken om de rijst in te serveren. Serveer eventueel nog wat cassave of kroepoek bij je curry.

Geef een reactie

