Recept: Kokos-chiapudding met bananenijs

Chiazaadjes zijn supergezond. Ze bevatten onder andere veel vezels, eiwitten en Omega-3 vetzuren. Leuk en aardig allemaal, maar wat doe je ermee? Nou, je kunt er dit uber fancy ontbijtje van maken: een kokos-chiapudding met bananenijs. 

Voor chiazaadjes hoeft je tegenwoordig echt niet meer naar de gezondheidswinkel of speciaalzaak. Bij vrijwel iedere supermarkt kun je een potje chiazaad kopen. Maar ook bij de Xenos of Action kun je het vinden.

Het basisrecept voor chiapudding is super simpel. Je hebt 2 eetlepels chiazaadjes nodig en een half kopje vocht. Je kunt hiervoor koemelk gebruiken, maar ook een melkvervanger naar keuze zoals amandelmelk, sojamelk of kokosmelk. Ik koos kokosmelk voor een lekker tropisch ontbijtje. Hiervoor gebruikte ik mijn homemade kokosmelk (recept), maar kokosmelk uit een blikje is ook prima. De hoeveelheid kun je trouwens gemakkelijk aanpassen. Zorg er wel voor dat je de juiste verhouding van chiazaadjes en vocht hebt. De regel is 1 eetlepel chiazaadjes op een kwart kopje vocht. De bereiding  kan bijna niet simpeler. Je mengt de chiazaadjes met de melk en zet dit mengsel een paar uurtjes of een nacht in de koelkast. That’s it! ’s Morgens even doorroeren en aanvallen maar.

kokos-chiapudding1.jpg

Natuurlijk vond ik alleen chiapudding niet voldoende dus ik maakte van mijn pudding een heerlijke breakfast parfait. Onderin mijn glas deed ik een bodempje van gepureerde bramen. Daarop kwam de kokos-chiapudding.  Nog wat stukjes verse mango erop, en om het feest compleet te maken deed ik nog een flinke schep bananenijs on top.


Kokos-chiapudding met bananenijs

Ingrediënten (voor 1 persoon)

– 2 eetlepels chiazaad
– 1/2 kopje (kokos)melk (ik gebruikte mijn homemade kokosmelk (recept))
– 1 handje bramen
– 1 handje mangoblokjes (vers of diepvries)
– 1 bevroren banaan
– Ter garnering (optioneel): moerbeien, een takje munt, een minibanaantje of een stukje banaan

Bereiding:

De avond van tevoren: Meng in een potje het chiazaad met de kokosmelk en roer het even door. Zet dit potje met deksel in de koelkast en laat het opstijven.

De volgende ochtend: Roer de chiapudding even door. Als hij erg dik geworden is kun je een scheutje extra melk toevoegen. Neem nu een handje bramen en prak deze fijn met een vork. Doe de puree in een glas. Dit is het eerste laagje van je parfait. Schep hierop de chiapudding en leg daar vervolgens de mangoblokjes op. Maak tot slot wat bananenijs door een bevroren banaan in een blender of met een staafmixer te pureren. Schep het bananenijs bovenop de mango. Je kunt je ontbijtje nu eventueel nog garneren met wat plakjes banaan, een takje munt en moerbeien (of een andere topping naar keuze).

Geef een reactie

