Follow the foodie: Pop-up resto food challenge

Eén van mijn foodie dreams (een eigen ontbijtrestaurantje) is gisteren in het klein in vervulling gegaan, ik heb een paar uurtjes een pop-up restaurantje mogen runnen. Op het Pieter Vreedeplein werd een Pop-up resto challenge gehouden. Ik was een van de drie Tilburgse hobbykoks die hier haar kookkunsten aan het publiek mocht laten zien (en proeven!). Het was een super leuke dag en ik wil jullie graag even meenemen naar dit foodie avontuur.

pop

Een paar maanden geleden kwam ik een oproepje tegen op Facebook. Op het Pieter Vreedeplein zou een pop-up resto challenge georganiseerd worden en de organisatie was nog op zoek naar enthousiaste hobbykoks die hun kookcreaties aan het publiek wilden tonen. Nou dat wilde ik wel, dus ik schreef me in. Even later kreeg ik bericht dat ik mee mocht doen met de challenge! Hoera!! De voorbereidingen konden beginnen. Want wat ging ik maken voor zoveel mensen (100-150!!) en hoe pak je dat organisatorisch allemaal aan? Het was een echte challenge!

Ik kreeg een budget van 80 euro voor het eten en 20 euro voor de aankleding (tafeldecoratie, bordjes, bestek, etc.). Daarmee moest ik een hapje maken voor het winkelend publiek. Ik moest rekenen op zo’n 100 tot 150 gasten. Omdat ik als eerste ‘chef’ van de dag ingepland stond, besloot ik ontbijtjes te maken, want ontbijten dat is zegmaar mijn ding. Mijn favoriete ontbijt is natuurlijk een bakje zoats, maar ik had zo het idee dat de gemiddelde Tilburger niet zit te wachten op een bakje gevuld met een substantie die eruit ziet als babyvoer. Toch wilde ik mijn Miss Havermout principes niet opzij zetten om een crowd pleaser te maken vol suikers, vetten en gekke toevoegingen. Ik moest dus even creatief na gaan denken. Een gezond ontbijtje dat er toch leuk uitziet en dat veel mensen lekker vinden. Na lang nadenken kwam ik op het concept ‘Un bietje liefde’.

un bietje liefde.png

Met ‘Un bietje liefde’ wil ik laten zien dat je met ‘saaie’ ingrediënten als appels, bietjes, wortels en havermout een heerlijk ontbijtje kunt maken, als je er tenminste un biejte liefde in stopt. Ik kwam op het idee om ontbijtwafeltjes te maken. Een hartig bietenwafeltje met geitenkaascrème, het ‘blozend bietje’ en een appel-wortel wafeltje met vanillekwark en gebakken appeltjes, het ‘oogappeltje’. Ik moest een paar proef sessies houden met mijn familie, vrienden en huisgenootjes, maar uiteindelijk had ik de perfecte recepten te pakken. Helemaal Miss Havermout proof en hartstikke lekker.

un bietje liefde collage
Het recept voor de wafeltjes vind je in deze blogpost.

Ook de tafelaankleding wilde ik binnen het thema ‘Un bietje liefde’ en mijn kitscherige stijltje houden. Ik huurde daarvoor wat schattige kanten kleedjes bij Kringloop Tilburg  en spaarde een paar weken al mijn lege glazen potjes op. Hierin deed ik wat blaadjes bietenblad samen met wat roze gerbera’s. Feel the love!

pop up resto 13.jpg

Zaterdagochtend was het dan zover. Om tien uur stond ik met een auto vol spullen op het Pieter Vreedeplein. Nadat de auto was uitgeladen en de tafeltjes leuk gedekt waren kon om 11 uur mijn kooksessie echt beginnen. Er moest een hoop gebeuren om al die hongerige Tilburgers te voorzien van een ontbijtje, maar gelukkig had ik hele goede hulp. Mama stond paraat voor wat klusjes hier en daar, en mijn lieve zusje Inge was de beste sous-chef die ik me kon wensen. Verder kwam mijn bonuszus helpen om alle ontbijtjes uit te serveren. Een top team dus!

pop up resto 14.jpg

Om twaalf uur zat de voorbereidingstijd erop en ging mijn restaurantje open. Het stroomde direct vol met mensen die mijn ‘bietje liefde’ wel wilden proeven. De bordjes met wafeltjes vlogen de keuken uit. Na een uur had ik zo’n 90 mensen voorzien van een bordje wafeltjes en daar was ik best trots op. Ik heb heel veel leuke reacties van mensen ontvangen. Mensen waarvan ik op het eerste oog verwachtte dat zij echt niet op bietenwafeltjes gemaakt van havermout zaten te wachten kwamen naar me toe om me te bedanken en om te vertellen dat ze het ontbijtje heel lekker en verrassend vonden. Hoe leuk is dat!

pop up resto 16.jpg

Om één uur zat mijn kooksessie erop. Ik was kapot en kon geen wafels meer zien (nog steeds niet trouwens), maar ik was wel super tevreden over hoe de ochtend verlopen was. Na mij gingen nog twee andere foodies aan de slag in de keuken. Anne maakte heerlijke kipspiesjes met pesto en salade van snijbiet. Fransisca volgde haar Spaanse roots en maakte verschillende tapas. Om half zes had iedereen gekookt en liep het pop-up restaurantje langzaam leeg. Maar er stond nog één dingetje op de planning: de prijsuitreiking! Ik deed niet per se mee om te winnen, ik vond de ervaring gewoon geweldig. Ik vond het een super leuk idee dat mensen nu eens mijn eten konden proeven en het niet alleen vanaf hun telefoon of laptopje konden bekijken op mijn blog. Toch won ik de publieksprijs! Super leuk! Ik mag nu een dagdeel een kijkje in de keuken nemen bij chef Joost van D’n Ark. Met zijn bedrijfje verzorgt hij catering, maar maakt hij ook conserven van producten uit de regio. Als bedankje kregen we alle drie een tasje met wat van zijn producten mee; een vlierbloesemlimonade, pickels en bbq saus.

Al met al vond ik het een super leuke ervaring. Het was even een uitdaging in de voorbereiding, lees: uitrekenen hoeveel boodschappen je nodig hebt voor 150 personen, drie keer op en neer naar de winkel fietsen omdat je geen auto hebt en stressen of mensen het wel lekker zullen vinden. Toch ben ik blij dat ik meegedaan heb en ik heb een fantastische dag gehad.

Hier is een kleine sfeerimpressie van mijn Pop-up resto:

 

2 thoughts on “Follow the foodie: Pop-up resto food challenge

Geef een reactie

