Let’s get personal: Een nieuwe studie

Het einde van mijn vakantie nadert en eerlijk gezegd vind ik dat helemaal niet erg. Dinsdag 29 augustus heb ik namelijk de eerste schooldag van mijn nieuwe studie: Food Innovation. Ik kan niet wachten om te beginnen aan een opleiding die écht bij me past, want die studie Filosofie, tja dat was helaas niet helemaal mijn ding.

Food is niet altijd de liefde in mijn leven geweest. Daarom heb ik in 6 VWO nooit aan de opleiding Food Design and Innovation gedacht. Wat ik wel wilde? Geen idee! Ik was goed in al mijn vakken en vond alles ook wel leuk, maar er was geen opleiding waar ik super enthousiast van werd. Wat doe je dan? Ik besloot filosofie te gaan studeren aan de Universiteit van Tilburg. Filosofie was een van mijn examenvakken en ik was er erg goed in. Daarnaast vond ik het ook altijd een leuk vak.

Goed het werd dus filosofie. Mijn eerste jaar ben ik zonder kleerscheuren doorgekomen en ik heb netjes in één jaar mijn propedeuse gehaald. Vrij snel na de start van mijn tweede jaar werd het voor mij al duidelijk dat filosofie niet mijn ding was. Ik houd eigenlijk helemaal niet van lezen en dan is zo’n berg boeken in onmogelijk moeilijke taal een behoorlijke uitdaging. Daarnaast vroeg ik me zo vaak af ‘waarom moeten we hier over nadenken!? Waar doen we het allemaal voor?’ Na een heel college (anderhalf uur!) gewijd te hebben aan de vraag of de tafel voor me wel écht bestaat zat ik dan op de fiets naar huis en vroeg ik me af waar dit allemaal goed voor was. Wat heb je daaraan? Als ik gewoon mijn boek op die tafel leg en hij valt niet op de grond, ja dan bestaat die tafel dus gewoon. Punt. (Oke, dit is een extreem voorbeeld, filosofie kan ook wel net iets praktischer zijn dan dit, maar het onderwerp is zeker ter sprake gekomen.) Na uren ploeteren door de werken van Kant of Sartre vroeg ik me steevast af waarom die mannen niet gewoon even in normale taal kunnen verwoorden wat hun geniale idee nu precies is. Dat zou mij een hoop frustraties bespaard hebben. Nee, ik ben gewoon te nuchter voor filosofie vrees ik.

Toch ging ik door, want ik had eigenlijk geen idee wat ik anders zou moeten studeren. Ach en ik had er al anderhalf jaar opzitten, die laatste anderhalf jaar zou ik ook wel doorkomen toch? Dat is me inderdaad gelukt, maar het was wel veel zwaarder dan ik ooit had gedacht. Zoveel tijd en energie stoppen in iets wat totaal niet bij me paste viel me zwaar. In mijn derde jaar zat ik er echt doorheen, elke dag huilbuien en standaard een middagdutje omdat ik anders de avond niet haalde. Ik besloot toen zelfs mijn studie een half jaartje te pauzeren en dat was de beste beslissing ooit. Na een half jaar rust, veel gesprekken met mijn ouders en wat bezoekjes aan de psycholoog zag ik het gelukkig weer zitten om die laatste loodjes in mijn studie te stoppen. En met goed resultaat, want dat bachelor diploma heb ik nu cum laude op zak (oke bijna dan, ik moet nog 1 vak afronden, maar dat kan nu niet meer fout gaan).

In het half jaartje niks doen (of stiekem heel veel doen en leren) ben ik me ook steeds meer gaan verdiepen in eten en vooral in gezond eten. Food is zo langzaam maar zeker echt de liefde van  mijn leven geworden (zolang de prins in de gele volkswagencamperbus nog op zich laat wachten tenminste). Toen ik dus een plan voor na mijn filosofie studie moest bedenken kwam ik al snel uit bij de opleiding Food Design. Ik wilde graag een HBO studie doen na mijn Universitaire bachelor. Ik houd echt wel van nadenken en daar ben ik ook echt wel goed in, maar ik mis op de uni toch wat praktische toepasbaarheid (nu heb ik ook wel een super theoretische, abstracte studie gekozen maar toch). Een goede vriendin, Hilde, studeerde Food Design op de HAS. Ik had al meerdere leuke verhalen over haar projecten en opdrachten gehoord en dat sprak me wel aan. Ik besloot een kijkje te nemen op een van de open dagen met mijn moeder en stiefpapa. Toen ik daar rondliep en de praatjes aanhoorde viel gewoon alles op zijn plek. Daar hoorde ik thuis. Gelukkig dachten mijn moeder en stiefpapa er precies zo over.

Ik heb nu echt het gevoel dat ik de studie gevonden heb waar ik thuishoor. Ik kan daarom ook niet wachten om te beginnen aan dit nieuwe avontuur. Ik ben super benieuwd wat ik allemaal kan verwachten. Hoe zal de overstap zijn van de universiteit naar het HBO? In wat voor klas kom ik terecht? En zou iedereen daar net zoveel van eten houden als ik? We will see!

Afbeelding: William Heuberger, Food/Prop Styling: Lisa Homa (bewerkt en quote toegevoegd)

2 thoughts on “Let’s get personal: Een nieuwe studie

  1. Klinkt me heel bekend in de oren! Sommige mensen weten van jongs af aan al wat ze willen, maar ik wist dat ook écht niet. Na een tussenjaar en een verkeerde studie uiteindelijk Voeding & Diëtetiek gaan doen en dat was wél de juiste keuze. Ik hoop dat dit voor jou ook zo is! Succes met je studie!

    Like

Geef een reactie

