Lunch to-go: Couscous salade met diepvriesgroenten, gerookte kip en verse kruiden dressing

Bye bye pannenkoeken, toast met gebakken eitjes of salades als lunch. De vakantie is voorbij! Back to the bammetjes… Ho wacht, nee hoor, het mag, maar je hoeft echt niet per se boterhammen in je lunchtrommel te stoppen! Ook on the go kun je heerlijk lunchen en hoeft je niet elke dag een boterham met pindakaas te eten. Wat dacht je van een couscoussalade met groenten, gerookte kip en een verse kruidendressing.

Voor de vakantie deelde ik regelmatig wat lunch to-go inspiratie en receptjes met jullie (check de categorie lunch to-go). Nu de vakantie er weer op zit en het gewone leven weer langzaam aan begint, ga ik daar lekker mee door. We beginnen gemakkelijk vandaag: een couscoussalade met diepvriesgroenten, gerookte kip en een kruidendressing.

couscous salade met diepvriesgroente 1.jpg

Voor deze lunch to-go gebruikte ik een zak diepvriesgroenten van de Lidl. Hierin zitten doperwtjes, wortel, mais en sperzieboontjes. Mijn tip is om de groenten niet te lang te koken. Ik overgiet ze alleen even met kokend water om ze te ontdooien en lichtjes te garen. Als je ze op deze manier bereidt blijven ze lekker knapperig en behouden ze hun frisse, zoete smaak. Ook de couscous hoeft je alleen even te weken in wat kokend water. Ik zei toch dat we zouden beginnen met een gemakkelijk recept vandaag.

Naast de couscoussalade nam ik natuurlijk meer eten mee om mijn eerste week op school weer te overleven. Als ontbijtje had ik overnight oats met appel en kaneel, die at ik lekker in de trein op. Voor de tussendoortjes vulde ik een bakje met allemaal healthy snacks: wat wortel en komkommer sticks, een paar dadels en een stukje havermout appelkoek, deze maakte ik met dit recept van uitpaulineskeuken.


Couscous salade met diepvriesgroenten, gerookte kip en verse kruiden dressing

Ingrediënten salade (voor 1 persoon):

– 50-75 gram (volkoren) couscous (afhankelijk van hoeveel je eet, ik heb aan 50 gram voldoende)
– 200 gram diepvriesgroenten (Hiervoor kun je de groenten gebruiken die jij lekker vindt. Ik gebruikte een mix van de Lidl met doperwtjes, sperzieboontjes en wortel, maar je kunt in de supermarkt ook losse doosjes kopen met bijvoorbeeld broccoli, doperwtjes, tuinbonen, bloemkool of snijbonen.)
– 75 gram gerookte kipfilet of een gekookt eitje voor een vega optie
– ter garnering (optioneel): wat extra verse kruiden

Ingrediënten dressing (voor een klein potje, dit kun je bewaren in de koelkast):

– 3 eetlepels olijfolie
– 1 eetlepel azijn
– een beetje citroensap
– 1 theelepel honing
– 1 theelepel mosterd
– een volle hand verse kruiden zoals peterselie, basilicum, munt of bieslook (als je geen verse kruiden hebt kun je ook gedroogde kruiden gebruiken)
– zout en peper naar smaak

Bereiding:

1. Doe de diepvriesgroenten in een bakje en giet hier kokend water over.
2. Doe ook de couscous in een bakje en giet hier kokend water over. Houdt voor een lekkere luchtige couscous de verhouding 1:1 aan, dus 1 deel couscous op 1 deel water. Dek het bakje af met een bord en laat dit 5 tot 10 minuten staan zodat dat couscous gaar kan stomen.
3. Snijd de kipfilet in reepjes of blokjes. Of kook een eitje en snijd dit in stukjes voor een vega salade.
4. Maak nu de kruidendressing. Snijd alle kruiden fijn. Doe de ingrediënten voor de dressing in een potje. Draai de deksel op het potje en schud dit stevig. That’s it, dressing klaar.
5. Giet de groenten af en roer even met een vork door de couscous om deze luchtig te maken. Doe eerst de couscous in je saladeshaker of bakje. Leg hier vervolgens de stukjes kip of ei en de groenten op. Doe de dressing in een bakje of potje en neem deze apart mee. Giet de dressing pas over de salade als je hem gaat eten.*

*De couscoussalade maakte ik in mijn saladeshaker, hierbij zit een apart bakje voor de dressing en een vork. Erg handig. Deze saladeshaker kun je onder andere kopen bij de So-Low, Xenos en volgens mij zag ik hem laatst ook bij de Kruidvat. Maar je kunt de salade en dressing natuurlijk ook gewoon in andere bakjes of potjes meenemen.

Geef een reactie

