Let’s get personal: té gezond eten?

Bakjes havermout, appels, worteltjes en bakjes magere yoghurt. Dat zijn dingen die ik vrijwel elke dag eet. Niet omdat het per se moet van een of ander dieet, maar omdat ik me daar gewoon goed bij voel. Toch zat ik net op de fiets naar huis en zag het licht. Misschien eet ik wel té gezond (wat dus eigenlijk helemaal niet zo gezond is). Ik wil ook dit verhaal even met jullie delen.

Ik eet nu ongeveer een jaar ‘gezond’, whatever that may be. Voor mij betekent dat een lekker havermoutontbijtje, veel groente en fruit, alleen maar volkorenproducten, af en toe een stukje vlees, geen producten vol suiker, maar zelfgemaakte tussendoortjes zoals bananabread en een lekker schaaltje yoghurt met fruit en granola in de avond. Toen ik een klein jaartje geleden de eerste stappen zette naar dit nieuwe eetpatroon voelde ik met niet zo goed. Ik was vaak moe en had enorme energiedips, van die momenten dat je alles moet eten wat los en vast zit om niet van je stokkie te gaan. Met dit nieuwe ‘gezonde’ eetpatroon zijn die energiedips helemaal verdwenen. Volgens mij komt dat vooral omdat ik veel minder suiker eet, wat mijn bloedsuikerspiegel veel stabieler houdt. Top zou je denken, lekker mee doorgaan!

Ja, maar er is meer. Ik ben door alle informatie uit boeken, blogs, tv, Instagram en Pinterest steeds bewuster geworden van wat er nu precies in eten zit en wat wel en niet gezond is. Wat bevat veel calorieën, wat bevat veel suiker, ik kan het je zo vertellen. Daardoor was het maken van gezonde keuzes voor mij een kwestie van een paar seconden: witbrood, no thanks, volkorenbrood, yes please. Steeds meer producten sloeg ik over omdat ik wist dat ze niet 100 % ‘gezond’ waren in mijn ogen, zelfs pindakaas dreigde op mijn denkbeeldige no go lijst te komen. Gedurende het afgelopen jaar ben ik dus steeds ‘gezonder’ gaan eten en uiteindelijk at ik vooral heel veel groente, peulvruchten en fruit, wat granen zoals havermout, boterhammen en rijst of pasta en wat zuivelproducten en eieren. Geen vlees, of in ieder geval niet vaak, want ik ben flexitariër en eigenlijk eet ik ook niet vaak vleesvervangers. Kortom, ik ben in het afgelopen jaar echt niet minder gaan eten, absoluut niet, want ik stouw zo een hele komkommer weg hoor, maar ik ben steeds gezondere, minder calorierijke, minder suikerrijke producten gaan eten. Ik ging alleen voor de producten die in mijn ogen 100% gezond waren. Dat betekende ook dat ik iets minder calorieën binnen kreeg dan de bedoeling is. Tja, een hele komkommer vult tien keer meer dan een mini-mars, en toch zitten er in die komkommer nauwelijks calorieën.

Wat misschien verder opvalt aan de voeding die ik hierboven beschrijf is dat ik vrij weinig vetten eet. Je denkt misschien, goed bezig! Maar ook vetten zijn een essentieel onderdeel van een gezonde voeding. Zelfs 20-40% van je calorie-inname moet uit vet bestaan. Tja, daar ga ik dus de mist in. Maar is dat erg? Geen idee, er zijn mensen die op een vetarm dieet prima kunnen leven, dus zoals ik altijd zeg ‘if it works for you’…, maar voor mij werkt dit dus niet denk ik, en volgens mij begin ik dat nu te merken.  Ik heb het de hele tijd koud (en ik was juist degene die in ruil voor een taart in de winter in een plas water dook of in haar bikini door de sneeuw rolde als er maar eten tegenover stond). Ook merk ik dat mijn lichaam gewoon steeds vaker moe aanvoelt en ik steeds vaker ergens last van heb. Pijnlijke knieën, zere schouders, geen ernstige klachten, maar kleine pijntjes. Mijn lichaam voelt gewoon moe en futloos.

Ik sukkel daar al een paar weken mee, terwijl ik altijd zeg dat luisteren naar je lichaam zo belangrijk is. Een jaar geleden deed ik dat en ik merkte dat er iets moest veranderen om die energiedips te voorkomen. Ik at veel minder suiker en mijn lichaam bedankte me daarvoor. Nu geeft mijn lichaam denk ik aan dat ik te ver ben gegaan. Dat is moeilijk om toe te geven, maar wel heel belangrijk. Ik ga dus luisteren naar mijn lichaam en ik ga stapsgewijs mijn ‘te gezonde’ voedingspatroon veranderen. Ik ga beginnen met wat meer vetten eten (die extra calorieën komen dan ook vanzelf). En nee, ik ga dan echt niet elke dag bij de McDonalds eten. Het kan ook in kleine aanpassingen en ik ga voor goede, onverzadigde vetten. Mijn actieplan:

– Ik ga magere yoghurt vervangen door Griekse yoghurt
– Ik doe een lepeltje pindakaas over mijn havermoutontbijtje of ik leg er een blokje pure chocolade op.
– Ik eet wat vaker noten.
– Ik eet wat vaker vlees, vis of een vleesvervanger.
– En, ik ga wat vaker ‘rommel’ eten. Eten dat in mijn ogen gewoon echt niet gezond is. Pizza, friet, Ben&Jerry’s, Mona puddinkjes, chips (en je weet zelf wel hoe de lijst verder gaat). En dat dan zonder na te denken over het aantal klontjes suiker of de hoeveelheid calorieën en E-nummers die daar in zitten.

Dat heb ik met mezelf afgesproken (en nu dus ook met jullie!). Om de eerst symbolische stap te zetten heb ik net even een pot Ben&Jerry’s gekocht en die ga ik aanvallen vanavond. Twee lepels, een schaaltje, de halve bak of de hele beker. Don’t care. Gewoon eten zolang ik er nog van geniet. En dat ik dan te veel suikers eet (en veel te veel calorieën), tja, dat is therapeutisch. Dat is om mezelf te bewijzen dat ik dan niet doodga en dat de wereld ook gewoon doordraait als ik een ‘ongezonde’ keuze maak.

Let’s do this!

 

Bron afbeelding rechts: http://juyogi.com/de/2015/11/30/listen-2/

 

2 thoughts on “Let’s get personal: té gezond eten?

  1. Wauw wat motiverend en wat een enorm goed stuk! Dit was echt m’n struikelblok en ik ben er veel te ver in doorgeslagen.. had ik maar zo’n verstandig plan gehad toen ik op dit punt was! Knap hoor én super verstandig. Geniet ervan, je bent goed bezig en je bent het waard! Liefs

    Like

Geef een reactie

