Recept: Gezonde vega kapsalon

Een paar weken geleden ben ik met mijn zusje gaan eten bij Gys in Utrecht. Ik at daar een gezonde variant op de welbekende kapsalon. Bij het terugzien van de foto’s van die kapsalon kreeg ik weer trek, dus ik dook de keuken in om mijn eigen variant op de gezonde kapsalon van Gys te maken.

Als je een keertje in Utrecht bent en je wilt lekker (en goedkoop) eten, dan moet je zeker een bezoekje brengen aan Gys. Het is een biologisch restaurant waar je terecht kunt voor ontbijt, lunch, diner of een lekkere koffie. Maar dat is nog niet alles, op het menu staan vegetarische, veganistische en glutenvrije opties, maar voor de echte vleeseter hebben ze ook een aantal gerechten met vlees. Kortom, van Gys wordt iedereen blij. Oh en je portemonnee trouwens ook, want de hoofdgerechten kosten maar 10 euro en de koffie en thee was ook erg goedkoop.

vega kapsalon.jpg
Dit was de heerlijke kapsalon die ik bij Gys at.

Ik koos voor kapsalon van zoete aardappel, spinazie, tempeh, kaas, tomaat, komkommer, ui en knoflooksaus. Klinkt net iets beter dan die hap die je bij de dönerzaak op de hoek kunt scoren toch? Het smaakte ook erg lekker. De zoete aardappel en de tempeh waren goed op smaak gebracht, ik gok met een mengsel van wat knoflook en paprikapoeder, het was lekker in ieder geval.

vega kapsalon 5.jpg

Met de foto op mijn telefoon en de smaken van de kapsalon ergens diep in mijn geheugen dook ik de keuken in om mijn eigen versie te maken. Ik hield de basis van Gys: zoete aardappel frietjes, sla (ik gebruikte ijsberg in plaats van rucola), komkommer en tomaat. In plaats van tempeh gebruikte ik de vegetarische kipstukjes van Vivera en de kaas liet ik achterwege. Het knoflooksausje maakte ik van Griekse yoghurt.


Gezonde vega kapsalon

Ingrediënten (voor 2 personen):
– 2 zoete aardappels
– 1 pakje Vivera vegetarische kipstukjes
– 1/3 krop ijsbergsla
– 1/2 komkommer
– 3 tomaten
– Olie om in te bakken
– Mexicaanse kruiden of cajun kruiden
– 2 eetlepels Griekse yoghurt
– Zout en peper
– Knoflookpoeder

Extra: een bakplaat met bakpapier

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
2. Snijd de zoete aardappel in frietjes en leg deze op een met bakpapier beklede bakplaat.
3. Sprenkel wat olijfolie over de frietjes en strooi er wat Mexicaanse of cajun kruiden over. Hussel alles goed door elkaar zodat alle frietjes bedekt zijn met een laagje olie en wat kruiden.
4. Bak de frietjes 30-45 minuten in de oven op 175 graden. De exacte baktijd is een beetje afhankelijk van je oven, maar zodra de frietjes van binnen zacht en van buiten een beetje krokant zijn, zijn ze goed.
5. Bak ondertussen de vegetarische kipstukjes in een koekenpan met een beetje olijfolie.
6. Snijd nu de groenten. Snijd de ijsbergsla in reepjes, de komkommer in plakjes en de tomaten in partjes (of blokjes, reepjes, whatever you like). Verdeel dit vervolgens alvast over twee borden.
7. Nu hoeft je alleen het sausje nog te maken. Meng hiervoor de Griekse yoghurt met wat peper, zout en knoflookpoeder naar smaak. Als je het in huis hebt is het ook lekker om wat verse bieslook toe te voegen.
8. Haal de frietjes uit de oven en verdeel deze over de twee borden. Leg hier de kipstukjes op en maak je kapsalon af met een grote lepel knoflooksaus.

Geef een reactie

