Recept: Herfstsalade met spelt, pompoen, kikkererwten en tahinidressing

Nat en verregend thuisgekomen door een lekkere herfststorm? Dan is een salade waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt. Waarschijnlijk grijp je eerder naar een soepje of stoofpot, maar je kunt ook een heerlijke herfstige salade maken. Ik gebruikte hiervoor mijn ultieme herfstgroente: Pompoen. Doe daarbij wat gekookte spelt, kikkererwten, falafel en een tahinidressing en je hebt een echte herfstsalade.

Bij herfst denk ik aan een paar dingen: regen, wind, speculaaskruiden, warme sokken en pompoen. En jij? Aan een salade had je waarschijnlijk nog niet gedacht, maar er zijn genoeg mogelijkheden om een echte herfstige salade te maken. Het seizoen van veel frisse groene bladgroenten en lekker sappig fruit zoals aardbeien en perziken raak op zijn einde. Die kun je dus niet gebruiken voor je herfstige salade, maar er zijn genoeg alternatieven. Gebruik eens wat andijvie of boerenkool in je salade. Of ga voor geroosterde knolgroenten en wortels zoals pastinaken en bietjes. Maar ook pompoen is perfect voor een echte herfst salade. In dit recept gebruikte ik blokjes gekookte pompoen, maar je kunt hem ook roosteren in de oven voor een nog zoetere smaak.

speltsalade-met-pompoen-1

Ik gebruikte in deze salade spelt. Geen speltmeel, maar de hele speltkorrel. Deze had ik al een hele tijd in mijn kast staan en ik had eigenlijk geen idee wat ik daarmee moest. Daarom ben ik er lekker mee gaan experimenteren en wat blijkt. Mocht je dat niet in huis hebben of niet kunnen vinden in de supermarkt, dan kun je deze ook prima vervangen door pasta, rijst of couscous. De falafel maakte ik zelf met dit recept voor linzenfalafel (mijn eigen recept!), maar je kunt ook gewoon kant-en-klare falafel kopen in de supermarkt.


Recept: Herfstsalade met spelt, pompoen, kikkererwten en tahinidressing

Ingrediënten (voor 1 persoon):
Voor de salade
– 50 gram ongekookte spelt (of pasta, couscous of rijst)
– 100 gram gekookte pompoenblokjes*
– 100 gram kikkererwten (uit blik of gedroogd en gekookt)
– 50 gram diepvries tuinbonen
– 1/2 liter groenteboullion
– 6 plakjes courgette
– falafel (ik gebruikte drie grote falafels, maar gebruikt er zoveel je wilt)

*Je kunt pompoenblokjes uit de diepvries gebruiken of zelf een pompoen in blokjes snijden en koken. Ik doe vaak het laatste en snijd dan een hele pompoen in stukjes. Deze kook ik en vries ik in porties van 100 gram in. Zo heb je altijd pompoen in huis voor deze salade, maar ook voor een lekkere pompoensoep of voor deze heerlijke pompoen mugcake.

Voor de dressing:
– 1 theelepel tahini
– 2 tot 3 theelepels heet water (afhankelijk van de dikte van je tahini)
– 1/2 theelepel citroensap
– 1/2 theelepel komijnpoeder
– zout en peper naar smaak

Bereiding:
1. Kook de spelt in de bouillon. Volg de bereidingstijd op de verpakking, bij mij was dit 15 minuten.
2. Laat de tuinbonen ontdooien in wat kokend water.
3. Snijd 6 plakken (of meer) van een courgette en grill deze in een grillpan. Als je geen grillpan hebt, kun je hiervoor ook een koekenpan gebruiken. Bak ook de falafel in de grillpan of koekenpan.
4. Meng voor de dressing de tahini met het hete water en het citroensap. Roer alles goed door elkaar. Voeg wanneer de dressing te dik is wat extra water toe. Proef de tahini en breng hem op smaak met het zout, de peper en wat komijnpoeder.
5. Meng nu alle ingrediënten voor de salade in een grote kom: de gekookte spelt, pompoenblokjes, kikkererwten en tuinbonen. Giet hier de dressing over en meng deze goed door de salade.
6.  Schep de salade op een bord of in een bakje en garneer hem met de gegrilde courgette en de falafel.

Geef een reactie

