Foodbox Challenge: Risotto van zilvervliesrijst met pompoen en ricotta

Studio KOOK en Have a good food day organiseerden een foodbox challenge. De fans van Masterchef zullen het wel herkennen. Je krijgt een lijstje ingrediënten en moet met een aantal van die ingrediënten een gerechtje maken. Ik kreeg van Demi van Have a good food day een lijstje toegestuurd en ging aan de slag. Het resultaat was een heerlijke romige pompoenrisotto en het recept, dat deel ik natuurlijk met jullie.

Ik vond deze challenge een super goed idee! Ik vind het altijd leuk om mezelf uit te dagen en om te werken met ingrediënten die ik zelf niet zo snel zou kiezen. Wie weet ontdek je op die manier je nieuwe lievelingsingrediënt.

Nu zijn jullie vast benieuwd naar het lijstje dat ik van Demi toegestuurd kreeg, zo niet, dan deel ik het toch even. Dit stond er op de lijst:

– Zoete aardappel
– Rode peper
– Venkelzaad
– Rode wijn
– Pompoen
– Kip
– Zilvervliesrijst
– Basilicum

Bij het zien van dit lijstje kreeg ik meteen honderden ideeën, van gevulde zoete aardappels tot pompoen gnocchi. Uiteindelijk koos ik voor venkelzaad, pompoen, kip en zilvervliesrijst. Daar maakte ik een heerlijk comfort food gerechtje van: risotto van zilvervliesrijst met pompoen, ricotta, gerookte kipfilet en gepofte tomaatjes.

foodbox-challenge-2

Mocht je deze risotto vegetarisch willen maken, dat kan! Gebruik dan groentebouillon in plaats van kippenbouillon en vervang de gerookte kip door in plakjes gesneden (kastanje) champignons.


Risotto van zilvervliesrijst met pompoen en ricotta

Ingrediënten (voor 3 personen):
– 200-250 gram zilvervliesrijst
– 1 ui
– 1/2 liter kippenbouilon
– 300 gram pompoenpurree*
– 1 theelepel venkelzaadjes, fijngehakt
– 75 gram ricotta
– 1 gerookte kipfilet, in reepjes
– 250 gram cherrytomaatjes
– Olijfolie om in te bakken
– Peper en zout naar smaak

Extra: bakpapier

*De pompoenpuree kun je maken door de pompoen te roosteren in de oven. Verwarm de oven voor op 175 graden. Snijd de pompoen doormidden en leg deze op een bakplaat met bakpapier. Rooster de pompoen vervolgens in de oven tot het vruchtvlees zacht is. Afhankelijk van de soort en de grootte van de pompoen duurt dit 45 tot 60 minuten. Als de pompoen goed gaar is kun je het vruchtvlees zo uit de schil lepelen. Prak dit vervolgens met een pureestamper of vork tot een gladde puree.

Bereiding:
1. Snipper de ui en fruit deze in een pan met wat olie. Verwarm de oven vast voor op 200 graden.
2. Voeg de zilvervliesrijst toe en bak deze kort mee tot de korrel wat glazig begint te zien.
3. Voeg nu de pompoenpuree en een scheut kippenbouillon toe. Voeg ook de fijngesneden venkelzaadjes toe.
4. Tijd voor de risotto magic, oftewel roer door de pan en voeg telkens wanneer het vocht verdampt is wat nieuwe bouillon toe. Doe dit zo’n 20 minuutjes of tot de rijst bijna gaar is.
5. Zet ondertussen de tomaatjes in de oven. Leg ze op een bakplaat met een vel bakpapier en strooi er naar smaak wat zout en peper over. Pof de tomaatjes in 15 tot 20 minuten.
6. Voeg als de rijst 20 minuten gegaard heeft en als deze bijna gaar is de ricotta en de kip toe. Verwarm deze nog zo’n 5 minuten in de risotto.
7. Schep de risotto in een diep bord en leg er wat gepofte tomaatjes op. Garneer het eventueel nog met wat gemalen peper.

4 thoughts on “Foodbox Challenge: Risotto van zilvervliesrijst met pompoen en ricotta

      1. Het is vandaag geworden uiteindelijk. Ik heb er volgens mij iets meer venkelzaad in gedaan en ik heb het fijngestampt in de vijzel ipv gesneden. Maar zowel ikzelf, manlief, onze peuterzoon als een extra gast hebben er met smaak van gegeten. Zeker voor herhaling vatbaar!

        Like

Geef een reactie

