Must see: That Sugar Film

Vorige week keken we film op school. Voordat je nu denkt, ‘doen zij uberhaupt iets op school’ moet ik er even bij vertellen dat het wel een educatief verantwoorde film was. We keken namelijk That Sugar Film. Een film gemaakt door een Australische filmmaker Damon Gameau. 60 dagen lang gebruikte hij zichzelf als proefpersoon om te kijken wat suiker met je lichaam doet. Natuurlijk weten we allemaal dat te veel suiker slecht voor je is, maar deze film drukt je echt wel even met je neus op de feiten. 

Damon eet al lange tijd nauwelijks toegevoegde suikers. Hij is dus de ideale persoon om dit experiment aan te gaan. 60 dagen lang gaat hij 40 theelepels suiker per dag eten. Overdreven? Nee! Dat is namelijk de hoeveelheid suiker die de gemiddelde Australiër per dag eet. Terwijl de aanbevolen hoeveelheid niet meer dan 12 theelepels is. Om die 40 theelepels binnen te krijgen haalt Damon niet het hele snoepschap van de supermarkt leeg. Dat zou te makkelijk zijn. Zijn doel is deze suikers binnen te krijgen uit producten die mensen beschouwen als ‘gezonde’ producten, zoals fruitsapjes, magere yoghurt met smaakjes en granola’s. Al snel blijkt dat deze producten zoveel suikers bevatten dat hij bij zijn eerst ontbijt al 20 theelepels suikers op had! Dat geeft maar weer eens aan hoeveel verborgen suikers er in ons eten zitten.

De boodschap in de film is duidelijk: te veel suiker is slecht voor je en Damon is het levende bewijs. Kort gezegd kan een te hoge suikerinname leiden tot overgewicht en een slecht gebit. Wat suiker nu precies doet in je lichaam, tja dat kan ik je niet in alle detail uitleggen, ik ben geen diëtis. Daarvoor moet je gewoon de film kijken, daarin wordt het duidelijk uitgelegd. Wel wil ik even delen welke belangrijke boodschap ik uit deze film haal.

Ik ben niet tegen suiker, junkfood of ongezonde producten. Ik houd ook van pizza, Ben&Jerry’s en chips (met mate!). Waar ik wel veel moeite mee heb is het feit dat veel producten die de consument ziet als ‘gezonde producten’, in feite helemaal niet gezond zijn. Denk aan cruesli, light producten of fruitsappen. Ik vind het geen probleem dat er in een pak cruesli een berg suiker zit of dat in light producten de vetten gewoon vervangen worden door suiker, wat ik wel erg vind is dat mensen denken dat ze een goede keuze maken wanneer ze hun volkoren boterham met kaas vervangen door een bakje vruchtenyoghurt met cruesli. Dat is namelijk alles behalve een gezonde keuze, That Sugar Film laat dit mooi zien. Met deze ‘gezonde’ producten is Damon van een gezonde, sportieve man veranderd in iemand die zich constant futloos voelt met bijkomend risico op diabets. Oeps! Ik zeg dus niet dat je je cruesli nu in de prullenbak moet gooien (dat zou hypocriet zijn want ik heb ook een pak in de kast staan). Wat je wel moet doen is beseffen dat dergelijke producten niet per definitie erg gezond zijn. Trakteer jezelf dus vooral op een lekker zondags ontbijtje met cruesli en een vruchtensapje, maar doe dit niet elke dag en beschouw dergelijke producten als extraatjes om jezelf even te verwennen. Eigenlijk op dezelfde manier waarop je een chocolatechip cookie ziet.

Hier wat voorbeeldjes. Nogmaals, dat hier suiker in zit vind ik nog niet het grootste probleem, maar dat mensen denken dat ze een gezonde keuze maken door voor deze producten te kiezen, daar ligt denk ik het grootste probleem:

Gezond ontbijtje

that-sugar-film-3

Dan kun je dus beter gaan voor een havermoutje…

Gezonde koekreep

that-sugar-film-2

Tja, als je dan toch moet kiezen, geef mij die rechtse dan maar. Of ga gewoon voor de gezonde keuze en neem een appel. Maar die linkse reep, dat is gewoon een beetje zonde: niet fantastisch lekker en toch een berg suiker.

Zit daar suiker in?!’

that-sugar-film-1

Om aan te geven dat een product niet per se zoet hoeft te zijn om veel suiker te bevatten, even dit plaatje. In een product als tomatensaus zit vaak veel suiker. Ik zou zeggen, maak je tomatensaus lekker zelf, dan heb je nog wat suiker te goed voor een toetje!

Het kan mij niet schelen of iedereen nu suikervrij gaat eten of niet. Die keuze moet iedereen zelf maken. Maar wanneer je de keuze maakt minder toegevoegde suikers te gaan eten, moet je wel voldoende, duidelijke informatie tot je beschikking hebben over de samenstelling van de producten die je koopt. En daar schort het op dit moment nog aan denk ik. Natuurlijk staat op elke verpakking precies wat er in de producten zit, maar voor veel mensen zijn deze lastig te lezen. Het is voor veel mensen daarom moeilijk in te schatten of een product nu gezond is of niet. Ik hoop dat daar in de toekomst meer duidelijkheid over komt, op welke manier dan ook. Wie weet kan ik daar als food innovator in spe wel een bijdrage aan leveren. Dat lijkt me in ieder geval een mooie uitdaging. Hier alvast een paar tips voor als je door de mooie verpakkingen de suiker niet meer ziet:

  • Lees altijd even de achterkant van de verpakking. Daarop zie je een ingrediëntendeclaratie en een voedingswaardetabel. Die voedingswaardetabel zegt echter niet alles. Wat ik duidelijker vind is om te kijken bij de ingrediëntendeclaratie. Als het tweede ingrediënt in het lijstje suiker is, dan weet je dat je verkeerd zit. De ingrediënten staan namelijk altijd op volgorde van hoeveelheid. Het ingrediënt dat er het meeste in zit staat vooraan. Als suiker bij de eerste drie ingrediënten staat, is er behoorlijk veel suiker toegevoegd aan je product.
  • Suiker heeft heel veel bijnamen. In de ingrediëntendeclaratie kun je dus allerlei andere termen voor suiker tegenkomen: dextrose, fructose, glucose. Vaak eindigen de suikers op -ose.
  • Wil je meer weten over suiker en de effecten daarvan op je lichaam, neem dan eens een kijkje op een van deze sites:

And remember: “Eat less sugar, you’re already sweet enough”.

 

Geef een reactie

