Let’s get personal: De Zonderzooi Challenge

Afgelopen week heb ik meegedaan met de Zonderzooi challenge. Deze werd georganiseerd door Dalí van Zonderzooi foodcoaching. Inmiddels zit mijn eerste week van de challenge erop. Ben je benieuwd waarom ik besloot deel te nemen en wil je weten hoe de eerste week verlopen is? Lees dan snel verder. 

Ik zag op Instagram een post van Dalí van Zonderzooi voorbij komen. Zij had een e-book samengesteld vol gezonde recepten en een compleet voedingsschema voor twee weken. Ik ben nooit zo’n fan van voedingsschema’s omdat ik als echte foodie graag zelf bepaal wat ik eet, maar nu had ik het even nodig. Ik had er namelijk heel veel moeite mee om na de feestdagen weer in mijn gezonde ritme te komen. Ik kon maar geen afscheid nemen van alle koekjes, chocolade en chips en had constant trek. Ik wilde weer back on track en dacht dat zo’n schema me net dat beetje houvast kon geven om weer terug in mijn gezonde ritme te glijden.

zonder zooi.jpg
Wat ik zoal at? Dit heerlijke carrot cake havermoutje en een omelet met tomaat, paprika en rucola. Geen straf zo’n challenge toch?

Mijn eerste blik op het e-book was meteen positief. Het ziet er super mooi uit, vol prachtige foto’s. Ik moet toegeven dat ik bij het zien van de voedingsschema’s wel even schrok. Geen avondsnack! En maar een paar kleine tussendoortjes gedurende de dag (een rijstwafel met cottage cheese of 10 cherrytomaatjes). Ik ben gewend elke avond af te sluiten met een bakje kwark en ik eet normaal gesproken veel meer of grotere tussendoortjes. Wel gaf Dalí aan dat als je ’s avonds echt trek hebt je best een bakje kwark of yoghurt met wat fruit mag eten. Pfoe, ik was weer gerustgesteld. Toch besloot ik het eerst maar eens te proberen. Misschien was zo’n avondsnack helemaal niet nodig. Wat verder opviel was dat de ontbijtjes erg groot waren. Vaak zo’n 60 gram havermout, terwijl ik gewend was maar 40 gram te eten. Nu vind ik als Miss Havermout dat natuurlijk helemaal geen probleem.

Wat bleek, die avondsnack had ik inderdaad niet nodig. Ik ben de laatste dagen vrij vroeg gaan slapen, omdat mijn wekker elke ochtend lekker vroeg stond, en dan is zo’n avondsnack helemaal niet nodig. Verder bevallen die grote ontbijtjes me wel. Ik merkte dat ik rond lunchtijd mijn ochtendsnack vaak nog niet eens op had. Met een wat groter ontbijtje kan ik dus prima door tot de lunch. Oh ja, en de recepten, stuk voor stuk echt super lekker! Op het menu stonden deze week onder andere een heerlijke zoete aardappel-wortelsoep, courgetti met gebakken tofu en een paar heerlijke havermout ontbijtjes (mét blokje chocolade). Ik heb nu al zin in al het lekkers van komende week!

Kortom, het voedingsschema beviel me dus wel en ik ga er nog een weekje mee door (of in ieder geval tot komend weekend). Ik merk nu al dat ik veel minder trek heb in alle zoetigheid, ik voel me fitter en heb weer enorm veel zin om te sporten. Kortom, I’m back! En dat voelt heerlijk.

One thought on “Let’s get personal: De Zonderzooi Challenge

Geef een reactie

