How to: Mealplannen

We hebben het natuurlijk allemaal super druk, of denken dat we het super druk hebben, en dan is zo’n diepvriespizza, blik Unox soep of thuisbezorgdmaaltijd wel erg handig. Toch kan het ook anders en is zo’n druk leven niet altijd een excuus om te grijpen naar gemaksvoedsel (al mag dat zo nu en dan echt wel hoor). Met een beetje mealplanning kun jij een gezonde maaltijd op tafel toveren. Hier zijn wat tips om je op weg te helpen.

1. Plan, plan, plan!

De naam zet het al mealPLANNING, je ontkomt er dus niet aan. Als je wilt dat er elke avond een gezonde maaltijd op tafel staat zul je moeten plannen. Ik pak er op vrijdag- of zaterdagavond vaak mijn agenda even bij om te kijken wat er die week op de planning staat. Dan bekijk ik op welke dagen ik laat thuis ben en dus geen tijd heb om te koken en op welke dagen ik wat meer tijd heb. Zo kan ik op de dagen dat ik wat meer tijd heb extra porties koken, die ik op andere dagen op kan warmen. Stap 1 is dus bepalen welke dagen je kookdagen worden en welke dagen je ‘opwarm’ dagen worden. Zet dit desnoods in je agenda als je bang bent dat je het vergeet.

he-who-fails-to-plan-is

2. Wat eten we?

Als je besloten hebt wanneer je kook- en opwarmdagen zijn, moet er natuurlijk nog iets gekookt worden. Het is slim om ook daar alvast over na te denken, zo kun je in het weekend in één keer al je boodschappen doen. Vind je het lastig om in een keer zoveel lekkere en gezonde maaltijden te bedenken? Pak dan gewoon al je kookboeken en tijdschriften uit de kast en doe wat inspiratie op op Pinterest. Als je zo een paar lekkere recepten gevonden hebt, plan deze dan ook meteen in. Plan de wat moeilijkere of tijdrovendere recepten in op de dagen dat je de tijd hebt om lekker te koken en plan de simpele snelle recepten op dagen dat je later thuis bent. Bedenk dan ook meteen welke van de receptjes je vooruit gaat koken. Dus van welke receptjes je wat extra porties maakt die je op een drukke dag alleen nog maar hoeft op te warmen. Veel geplan, I know, maar het geeft je zoveel rust door de week heen omdat je dan helemaal niet meer na hoeft te denken over wat je gaat eten. Om je te helpen bij dit plannen kun je een leuke mealplanner gebruiken. Op de foto hierboven gebruikte ik deze mealplanner van Hebbers, maar vaak gebruik ik ook mijn eigen Miss Havermout mealplanner waar je ook je ontbijt en lunch op kunt inplannen. Je kunt hem hier gratis downloaden.

3. Bonus, actie, reclame, aanbieding!

Als het even kan willen we natuurlijk allemaal gezond eten zonder bergen geld kwijt te zijn. Goed nieuws, dat kan! Als je je eten goed plant ben je sowieso minder geld kwijt. Je koopt dan precies in wat je nodig heb en met een goed boodschappenlijstje is de kans kleiner dat je onnodige (en vaak ongezonde) dingen koopt. Daarnaast check ik bij het maken van mijn planning altijd even de aanbiedingsfoldertjes van de winkels waar ik inkopen doe. Is de pasta in de bonus bij de Appie, dan eet ik dus pasta die week. Op die manier zijn reclamefoldertjes vaak een inspiratiebron voor me. Als ik echt geen idee heb wat ik wil eten, dan eet ik gewoon wat er in de aanbieding is.

mealprep-deel-1-2

4. De diepvries is je beste vriend

Ook ik heb weken dat ik naar mijn agenda kijk en me afvraag hoe ik het ooit voor elkaar ga krijgen om iets fatsoenlijks op tafel te zetten. Gelukkig hoeft ik dan maar het deurtje van mijn vriezer te openen en daar ligt het antwoord. Als ik eten over heb vries ik dat altijd in en vaak kook ik bewust een of twee porties extra die ik in kan vriezen. Zo is er altijd wel iets gezonds in huis, ook als ik mijn mealplanning een weekje niet helemaal rond krijg. Wat ik soms zelfs doe, is op zondag een ‘mealprep’ dag inplannen. Op zo’n dag claim ik de keuken in mijn studentenhuis en kook ik de hele middag verschillende maaltijden. Aan het einde van de dag is de vriezer dan weer gevuld met een voorraad gezonde maaltijden.

5. Stappenplan

Alles nog even op een rijtje:

  1. Pak in het weekend je agenda erbij en bepaal op welke dagen je gaat koken en op welke dagen je opwarmt.
  2. Bepaal wat je gaat koken op de kookdagen en van welke maaltijden je extra porties gaat maken voor de opwarmdagen. Haal je inspiratie uit boeken, tijdschriften, Pinterest of blogs. Of laat je inspireren door de aanbiedingen van jouw supermarkt.
  3. Maak een boodschappenlijstje en doe alle inkopen.
  4. Kook! Zorg ervoor dat je voldoende maakt zodat je wat porties in kunt vriezen voor de dagen dat je geen tijd hebt om te koken.
  5. Relax! Mealplanning is super fijn als je het eenmaal onder de knie hebt, maar in het begin is al dat plannen vrij lastig. Geen paniek, gewoon oefenen. Na een tijdje heb je een perfect repertoire met gemakkelijke, snelle en lekkere maaltijden die je in een handomdraai op tafel zet en een vriezer gevuld met gezonde opwarmmaaltijden. Kom je er nou echt niet uit, dan is er altijd nog thuisbezorgd.nl. Volgende keer beter.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Heb jij zelf nog tips, let me know! Volgende week zondag deel ik een lijstje met mijn favoriete, diepvriesproof receptjes die je gemakkelijk voor een aantal dagen kunt koken.

2 thoughts on “How to: Mealplannen

Geef een reactie

