How to: Mealplannen, 5 diepvriesproof maaltijden

Vorige week deelde ik mijn geheimen voor een succesvolle mealplanning. Nog niet gezien? Mijn tips en trucs lees je hier. Tip vier luidt: De vriezer is je beste vriend. Met wat maaltijden in je vriezer heb je altijd een gezonde, lekkere maaltijd in huis voor de dagen dat je mealplanning even in de soep loopt. Vandaag deel ik mijn 5 favoriete diepvriesproof maaltijden met jullie.

Natuurlijk is niet elke maaltijd even geschikt om in te vriezen. Ik zou je vers gemaakte, frisgroene salade niet invriezen, want ik kan je verzekeren, hij komt niet uit de vriezer zoals jij hem nu met liefde gemaakt hebt. Wat dan wel? Mijn ervaring is dat soepen, stoofpotjes, curry’s en sauzen zoals pastasaus wel een succes zijn. Hier zijn mijn vijf favorieten.

1. Stoofpotjes

bietjes-linzenstoof11-1Stoofpotjes zijn ideaal om in te vriezen. Mijn ultieme favoriet is deze linzen-bietjesstoof. Super gemakkelijk, snel te maken en ook nog eens heel goed in te vriezen. Je kunt ervoor kiezen om het stoofpotje compleet met rijst in te vriezen of om alleen het stoofpotje in porties in te vriezen en de rijst op de dag zelf te koken.

2. Pastasaus

zelf-pastasaus-maken-2aNummer twee op de lijst met freezerproof meals is pastasaus. Ook deze kun je compleet met pasta invriezen of als saus apart. Je kunt jouw favoriete pastasaus maken en dat kan zo moeilijk of makkelijk als je zelf wilt. Met een pakkie van Knorr of helemaal zelf met verse tomaten. Als je je in het weekend verveelt, raad ik je aan eens zelf een grote pan pastasaus te maken van verse tomaten, erg lekker en eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk. Ik gebruik daar vaak dit recept van Lekker eten met Linda voor.

3. Soep

pompoen linzensoepHomemade soepjes kun je ook prima invriezen. Je kunt gaan voor een lichte soep en daar een lekker broodje bij serveren of je kunt kiezen voor een stevige maaltijdsoep zoals erwtensoep of deze linzen-pompoenmaaltijdsoep.

4. Chili con carne

dsc06353_zpspwzb7z9eChili con carne is nog zo’n ideale maaltijd die je zeker in je kookrepetoire moet hebben. Goedkoop, lekker en vooral ook snel op tafel. Je kunt een overgebleven portie prima invriezen om er op een later moment van te genieten. Met wat blikken bonen en tomaten kom je al een heel eind, maar mocht je toch een recept willen, dan kun je deze van Mind Your Feed eens proberen.

5. Curry’s 

favorite-curryLast but not least: curry! Curry’s zijn er in duizend soorten en maten. Van rode tot groene curry en van simpel uit een potje tot super culinair met homemade currypasta. Ook curry’s kun je perfect invriezen samen met wat rijst of zonder rijst zodat je die op de dag zelf nog even kookt. Kijk dus eens op Pinterest en zoek een lekker curryrecept uit of ga voor mijn gemakkelijke zoete aardappel kikkererwtencurry.

Genoeg inspiratie om je diepvries te vullen toch? Wat zijn jouw favoriete diepvriesproof maaltijden?

Geef een reactie

