Follow the foodie: HAS Food Experience

Maandag 31 januari was het weer zover. De HAS werd weer omgebouwd tot tentoonstellingsruimte/beursgebouw. Alle afstuderende food innovators en voedingsmiddelentechnologen mochten op de Food Experience hun project laten zien. Ik was deze dag vrijwilliger, maar gelukkig had ik tussendoor voldoende tijd om eens rond te kijken en inspiratie op te doen. In deze blog deel ik een paar van mijn favoriete concepten met jullie.

Rondo

rondo-1

Ik was ingedeeld als hulpstudent. De hele dag mocht ik Sien Rouwhorst helpen met de presentatie van haar project: de Rondo (foto hierboven). De Rondo is een burger speciaal voor senioren voetballers die na de wedstrijd de kantine induiken en aan het bier met bijbehorende vette hap gaan. Beetje zonde om na het sporten meteen je tanden in zo’n vette hap te zetten dacht Sien. Daarom ontwikkelde zij de Rondo. Een burger die voor de helft uit vlees en voor de helft uit groente (knolselderij) bestaat. Net wat gezonder dan de klassieke bal gehakt of hamburger maar toch erg lekker. In de communicatie naar haar doelgroep benadrukt Sien dan ook dit lekkere karakter en niet het gezonde element. Deze mannen zitten nu eenmaal niet op een gezonde snack te wachten. Ik vond dit een erg leuk concept en de burger was echt lekker. Als je me van tevoren niet verteld had dat er groente in deze burger verwerkt was, had ik het waarschijnlijk niet eens door gehad.

Fishless & Chips

fishless chips 2.jpg

Dit vond ik qua product echt een van de beste concepten: Fishless & Chips, een veganistische eenpersoons diepvriesmaaltijd bestaande uit veganistische vis, frietjes en een doperwtjespuree. Zelf ben ik geen veganist, ook geen vegetariër, maar wel een overtuigd flexitariër. Ik vind koken zonder vlees of vis altijd een leuke uitdaging en vooral ook erg lekker. Wanneer ik vegetarische vleesvervangers koop (dat doe ik niet zo vaak), dan is mijn belangrijkste criterium de structuur, de smaak, die zit meestal wel goed, maar de structuur blijft een uitdaging. Veel vleesvervangers zijn of te zompig of te taai. Ik was dus erg benieuwd hoe deze fishless vis zou zijn. Even proeven dus. Wauw! Ik was echt positief verrast! De ‘vis’ leek qua structuur echt heel erg op vis en met dat knapperige jasje eromheen was het gewoon een super lekker product.

Cacao House

cacao-house

Ik vond het erg leuk om dit concept tegen te komen op de Food Experience. Een aantal weken geleden heb ik namelijk deelgenomen aan een focusgroep over chocolade waarin de bedenker van dit concept ons allerlei vragen stelde over chocolade en chocoladewinkels. Leuk om te zien wat daar uiteindelijk uit gerold is dus. Chocoladewinkels zijn vaak erg net, chique en toch gericht op een wat ouder publiek. Cacao House gaat daar verandering in brengen. Een stoer concept voor een winkel met een aantal grote werkbanken erin. Op die werkbanken liggen grote tabeleten chocolade die de consument zelf met een hamer in stukken mag slaan. De stukjes doe je in een papieren zakje en vervolgens reken je per gram af. Lijkt totaal niet op die fragiele winkeltjes waar je oma haar bonbons haalt toch? Ik vind het een super gaaf idee!

Down to earth granola

eiwitrijke granola.jpg

Als breakfastlover staat dit concept ook op mijn lijstje met favorieten: een granola gemaakt van gedroogde kikkererwten en linzen. De granola bevat helemaal geen granen en is daardoor helemaal glutenvrij. Naast kikkererwten en linzen zaten er in deze granola boekweit en verschillende soorten pitten en zaden. Hij was lekker op smaak gebracht met wat kaneel. Natuurlijk heb ik ook hier wat van geproefd en ik vond de granola qua smaak super lekker. Wel was hij door de gedroogde peulvruchten wat aan de harde kant. Ik weet niet of ik er dus een paar grote lepels van over mijn yoghurt zou gooien. Als krokante crunchy topping lijkt hij me wel erg lekker. De bedenkster gaf ook aan dat je de granola even kunt laten weken in wat melk, dan wordt hij wat zachter. Het concept heeft mij in ieder geval geïnspireerd om eens te gaan experimenteren met granola’s met ongebruikelijke ingrediënten.

Vieno

vieno

Losstaand van de vormgeving van dit project die ik echt geweldig vind, vind ik het idee ook echt top. Vieno is een alcoholvrije wijn. Er zijn diverse soorten: varianten ter vervanging van witte wijn, rode wijn en rosé. Het concept is ontwikkeld voor mensen die geen alcohol drinken. Voor hen is het vaak lastig een lekkere drank te serveren bij een maaltijd. Ik drink zelf geen alcohol en ik snap het probleem. Bij bepaalde gerechten hoort een goede rode wijn of frisse rosé. Je kunt natuurlijk water of cola drinken bij zo’n gerecht, maar dat is toch anders. Vieno biedt daar een oplossing voor. Helaas heb ik de ‘wijntjes’ niet kunnen proeven – er was erg veel belangstelling – maar het probleem is herkenbaar en de oplossing vind ik erg leuk.

Chufa yoghurt

Chufa.jpg

Waar uitgebakken spekjes de reden zijn dat ik geen vegetariër kan worden, is yoghurt de reden dat ik een vegan dieet niet vol zou houden (oke, ik heb daar meer redenen voor, maar je snapt het principe). De laatste tijd komen er echter steeds meer plantaardige yoghurts op de markt. Sommigen daarvan vind ik werkelijk niet te eten, maar anderen zijn verrassend lekker. Op de Food Experience ontdekte ik een nieuwe variant: chufa yoghurt. Ik had nog nooit van chufa gehoord, maar het schijnt een soort knolletje te zijn dat aan de wortel van een graansoort groeit. Een groepje studenten had van deze chufa plantaardige yoghurt ontwikkeld. Ik vond de yoghurt op zich al lekker, maar ze hadden er ook nog een granola bij. Ook gemaakt van chufa, een multifunctionele knol dus die chufa. Leuk om op deze manier weer nieuwe ingrediënten te ontdekken.

Dit lijstje zou ik echt nog vijf keer zo lang kunnen maken. Er stonden zoveel leuke concepten op de Food Experience: een rijstdispenser waardoor voedselverspilling tegengegaan wordt, een alcoholvrije, eiwitrijke advocaat voor ouderen die vaak een tekort aan eiwitten hebben, stoofvlees dat je binnen tien minuten op tafel hebt staan, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Terwijl ik daar rondliep begon het zo te kriebelen, ik kan niet wachten tot ik over een paar jaar mijn eigen concept mag showen.

Dit blogje schreef ik voor mijn HAS blog, hanneopdehas, hierop deel ik alle avonturen als food innovator in opleiding op de HAS.

Geef een reactie

