Recept: Havermoutje met pompoen en wortel

Volgens het voedingscentrum moeten we 250 gram groente per dag eten. Ik zocht het even op en volgens deze site eet de gemiddelde Nederlander maar 127 gram (!) groente per dag. Dat is net de helft!! Met dit havermoutje heb je al 100 gram groente achter de kiezen voordat de dag echt begonnen is. 

Dat we 250 gram groente moeten eten dat weten we inmiddels wel, en dat we te weinig groente eten, dat weten de meeste mensen ook wel. Waar gaat het dan fout zou je denken?Op een of anderen manier lukt het niet. Ik hoor mensen dan ook vaak zeggen dat zij het moeilijk vinden om veel groente te eten. En dat snap ik niet. Hoezo is groente eten moeilijk? Een Big Mac eten zonder jezelf te bedruipen met saus, dat is moeilijk. Maar een wortel, komkommer of tomaat eten, daar is niks moeilijks aan. Dus kom op mensen, dat ‘het is zo moeilijk’ excuus wil ik niet meer horen. Zeg dan gewoon dat je liever een sultana om vier uur eet dat een stuk komkommer. Dat heeft niets met moeilijk te maken, maar alles met motivatie volgens mij. Goed, genoeg opvoedende woorden, tijd voor verandering.

wortel pompoen havermoutje 1.jpg

Vaak verwerk ik wat groenten in mijn havermoutje. Op mijn blog heb ik hier al verschillende receptjes voor: overnight oats met bietjeshavermoutpap met wortel en een van mijn favorieten: zoats, oftewel havermout met courgette. Vandaag heb ik een receptje voor havermoutpap met pompoen en wortel. In dit ontbijtje zit al meer dan 100 gram groente, dus dan ben je al een aardig eindje op weg.


Havermoutje met pompoen en wortel

Ingrediënten (voor 1 portie):
– 40-50 gram havermout
– 200-250 milliliter (plantaardige) melk (afhankelijk van hoe dik of dun je je pap wilt)
– 1 wortel
– 2 volle eetlepels pompoenpuree*
– 1 theelepel kaneel
– 1/2 theelepel koekkruiden (optioneel)
– Een scheutje ahornsiroop, honing of agave
– Ter garnering (optioneel): 1 kaki (of ander fruit naar keuze) en wat noten

Extra: een rasp

*Pompoenpuree kun je erg gemakkelijk zelf maken. Snijd een pompoen in de lengte doormidden en verwijder de zaadjes. Leg de pompoenhelften met het snijdvlak naar beneden op een bakplaat met bakpapier en rooster ze 1 uur op 200 graden. Het vruchtvlees wordt daardoor zo zacht dat je het gemakkelijk uit de schil kunt lepelen en tot puree kunt prakken. Je kunt ook pompoenblokjes uit de diepvries kopen. Deze kook je gaar en vervolgens prak je ze tot een puree. De overgebleven pompoenpuree kun je goed invriezen, zodat je vaker deze heerlijke havermoutpap kunt maken.

Bereiding:
1. Rasp de wortel en doe deze samen met de pompoenpuree, havermout, melk, kaneel en koekkruiden in een pannetje.
2. Verwarm de havermoutpap onder af en toe roeren. Dit duurt zo’n 5 tot 10 minuutjes afhankelijk van hoe dik je je pap wilt.
3. Doe de pap in een kommetje en giet hier een scheutje ahornsiroop over. Garneer het havermoutje met plakjes kaki en gehakte noten.

One thought on “Recept: Havermoutje met pompoen en wortel

Geef een reactie

