Recept: Meiknol lasagne met spinazie en ricotta

Ik liep laatst over de markt en zag een super mooie groente. Een grote paars met witte knol. Eigenlijk had ik geen idee wat het was, maar de marktkoopman vertelde dat het een meiknol was. Ze zijn er in kleine knolletje, zo groot als bietjes, en in groter formaat, zoiets als een knolselderij. Ik kocht een grote meiknol en maakte er deze heerlijke meiknol lasagne met spinazie en ricotta mee. 

Op internet las ik dat je meiknollen gewoon kunt koken of ze kunt roosteren in de oven. Eigenlijk kun je ze op dezelfde manier gebruiken als knolselderij. Van knolselderij heb ik ooit een lasagne gemaakt, dat wilde ik met deze meiknol ook proberen. Ik gebruikte dunne plakken meiknol als lasagnevellen, maar daar hoorde natuurlijk nog wel een saus bij.

meiknol-lasagne

Een saus dus, ik had alleen geen zin in een saai tomatensausje en een vettige carbonara zag ik ook niet zitten. Daarom besloot ik weer eens voor ricotta te gaan. Een lekker, zacht, romig kaasje met weinig vet. Ik mengde de ricotta met wat diepvriesspinazie voor een spinazie-ricottasausje. En het blijft een lasagne dus ik kruimelde op het laatste nog wat feta kaas over de bovenkant. 40 minuutjes in de oven en aanvallen maar!


Meiknol lasagne met spinazie en ricotta

Ingrediënten (voor 2 personen):
– 1 meiknol (of meerdere kleintjes, je hebt ongeveer 450 gram nodig)
– 400 gram diepvries spinazie (ontdooid)
– 150 gram ricotta
– 50 gram feta
– Knoflookpoeder
– Peper en zout

Extra: een mandoline en een ovenschaal

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 175 graden en breng een pan water aan de kook.
2. Was de meiknol en snijd de boven- en onderkant weg. Gebruik nu je mandoline om dunne plakken van de meiknol te maken. Dit worden de lasagnevellen. Heb je geen mandoline, dan kun je proberen de meiknol in hele dunne plakken te snijden, maar ik raad je aan een mandoline te gebruiken.
3. Kook de dunne meiknolplakken 2 minuutjes in een pan met ruim koken water. Giet ze vervolgens af.
4. Meng 100 gram ricotta met de ontdooide spinazie en breng dit mengsel op smaak met wat zout, peper en knoflookpoeder.
5. Pak nu je ovenschaal erbij en lepel hier eerst een dun laagje spinazie-ricottasaus in. Bedek dit vervolgens met wat meiknol lasagnevellen. Nu kan het stapelen beginnen: saus, vellen, saus, vellen, net zo lang tot alles op is. Eindig met een laagje ‘lasagnevellen’.
6. Bestrijk de bovenkant van je lasagne met de overige 50 gram ricotta en kruimel hier de feta over.
7. Bak de lasagne 40 minuten op 175 graden. Je kunt de lasagne als hij uit de oven komt eventueel nog garneren met wat verse kruiden zoals basilicum, oregano of tijm.

One thought on “Recept: Meiknol lasagne met spinazie en ricotta

Geef een reactie

