Recept: Couscoussalade met geroosterde wintergroenten

Vroeger was er eigenlijk maar 1 ding dat ik echt niet lustte en dat waren spruitjes. Gelukkig aten we ze bijna nooit en dwong mijn moeder ons nooit om ze te eten. Geen toestanden met ‘net zoveel spruitjes eten als het aantal jaren dat je oud bent’ bij ons. Trauma’s heb ik dus niet opgelopen aan spruitjes, maar ik had ze al jaren niet meer gegeten tot mijn moeder ze laatst weer op tafel zette. Niet tot moes gekookt, maar geroosterd dit keer. ‘Echt lekker’, zei ze erbij. Dus met enig argwaan proefde ik er eentje en ze had gelijk. Spruitjes uit de oven zijn erg lekker. Daarom eet ik ze nu vaker, wel geroosterd. Bijvoorbeeld in deze couscoussalade met geroosterde wintergroenten. 

Ik weet niet of het per se door de bereidingswijze komt dat ik nu wel spruitjes lust. Je smaak verandert door de jaren heen natuurlijk ook. Daarnaast zijn een aantal groenten tegenwoordig minder bitter als ze vroeger waren. Spruitjes of witlof zijn nu helemaal niet meer zo bitter als vijftig jaar geleden. Waar het ook aan moge liggen, deze spruitjes uit de oven zijn echt heerlijk. Naast spruitjes vind ik ook andere groenten uit de oven erg lekker en zeg nou zelf, het is toch ook gewoon super gemakkelijk dat je een bakplaat groenten in de oven schuift, zelf iets anders gaat doen en een half uur later je bordje vol kunt laden.

couscoussalade-met-geroosterde-wintergroenten

Je kunt de couscoussalade maken als avondmaaltijd, maar ik maak hem vaak als lunch. Ik zit op het moment in mijn ik-lunch-met-salade-fase. Niet omdat ik denk dat je dik wordt van brood of omdat het slecht voor je is, maar gewoon omdat ik het lekker vind. En lunchen met sla hoeft echt niet te betekenen dat je wat blaadjes sla wegkauwt en knabbelt op wat plakjes komkommer. Ik kies liever voor een stevige, goedgevulde salade vol groenten. Stiekem kan ik de hele ochtend uitkijken naar het moment dat ik rond lunchtijd mijn salade aan mag vallen.

Tip: Dit recept is voor twee porties. Maak er eentje voor je avondeten en bewaar de andere voor je lunch.


Couscoussalade met geroosterde wintergroenten

Ingrediënten (voor 2 porties):
– 100 gram (volkoren) couscous
– 400 gram spruitjes
– 4 wortels
– 2 rauwe bietjes
– 50 gram kikkererwten (uit pot of blik)
– Een scheutje olijfolie
– 2 theelepels ahornsiroop (of agave of honing)
– Zout en peper
– Optioneel: 50 gram feta

Extra: bakpapier

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 200 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier
2. Was de wortels en bietjes. Snijd deze vervolgens in stukjes.
3. Snijd de onderkantjes van de spruitjes weg en haal de buitenste bladeren eraf.
4. Leg de spruitjes, stukjes wortel en biet en de kikkererwten over de bakplaat met bakpapier. Verdeel hier wat olijfolie en ahornsiroop over. Breng alles op smaak met wat peper en zout. Eventueel kun je nog wat kruiden toevoegen. Ik vind tijm altijd erg lekker bij deze groenten.
5. Rooster de groenten een half uur in de oven op 200 graden.
6. Gaar ondertussen de couscous door deze in een schaaltje te doen en te overgieten met kokend water. Houd een verhouding van 1 deel couscous op 2 delen water aan (ongeveer, dit komt niet zo precies). Dek het schaaltje af met een bord en stoom de couscous in zo’n 5 minuten gaar.
7. Roer de couscous met een vork los en schep het in twee borden (of bakjes als je de salade als lunch mee wilt nemen naar je werk of school). Verdeel de groenten over de couscous. Als je het lekker vindt kun je nog wat feta over de salade kruimelen.

One thought on “Recept: Couscoussalade met geroosterde wintergroenten

Geef een reactie

