Recept: Chocolade-bietjespancakes

Chocolade en bietjes vind ik echt een geniale foodcombinatie. De gronderige smaak van de bietjes gaat zo lekker samen met de smaak van (pure!) chocolade. Eerder maakte ik al deze chocolade bietjes smoothiebowl en deze muffins. Omdat het vandaag natuurlijk #pancakesunday is besloot ik mijn ultieme foodcombi te verwerken tot een toren pannenkoekjes. 

Vandaag is het voor mij trouwens niet zo maar een gewone #pancakesunday. Ik mag namelijk vanavond naar het pancake-event van Charlies Kitchen bij MOOK pancakes. Elke dag zie ik op mijn instafeed weer de lekkerste pancakestacks voorbij komen van MOOK en die hotspot in Amsterdam staat al zo lang op mijn lijstje, ik heb er dus enorm veel zin in. Maar voordat het zover is even genieten van mijn eigen pancakes.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Deze pancakes zijn natuurlijk super geschikt voor een lazy sunday breakfast, maar wil je nu elke dat dat zondaggevoel? Dat kan! Je kunt de pannenkoekjes namelijk prima ’s avonds bakken en de volgende dag als lunch meenemen naar school of je werk. Een disclaimer: ik ben niet verantwoordelijk voor de jaloerse blikken van je klasgenoten of collega’s.


Chocolade-bietjespancakes

Ingrediënten (voor 8 pannenkoekjes):
– 50 gram havermout
– 1 ei
– 150 gram voorgekookte bietjes
– 50 milliliter melk
– 1 theelepel cacaopoeder
– 1/2 theelepel bakpoeder
– boter of olie om in te bakken
– ter garnering (optioneel) 50 gram (diepvries) frambozen
– eventueel wat honing, agavesiroop of ahornsiroop als je van wat zoetere pancakes houdt

Extra: een blender, keukenmachine of staafmixer

Bereiding:
1. Pureer de voorgekookte bietjes samen met het ei, de melk en de havermout met de blender, keukenmachine of staafmixer.
2. Voeg het cacaopoeder, bakpoeder en eventueel de honing, agave- of ahornsiroop toe en roer dit goed door je beslag.
3. Verhit wat boter of olie in een koekenpan en bak hierin de pannenkoekjes. Gebruik telkens ongeveer 1 eetlepel beslag per pannenkoekje, dan kun je zo’n 8 stuks bakken.
4. Maak een mooie pancakestack en garneer deze met wat (diepvries) frambozen.

Tip: voor een ultiem verwenontbijtje (of lunch) kun je je stapel pannenkoekjes nog overgieten met wat gesmolten chocolade of bestrooien met wat stukjes fijngehakte chocolade.

Geef een reactie

