Review: BOON curry met kikkererwten

Zoals jullie weten studeer ik Food Innovation aan de HAS in Den Bosch. Mijn docenten daar hebben een aantal voorbeelden waar zij telkens weer op terugvallen. Een goed totaal concept: Tony’s Chocolonely of Nespresso. Een sociaal initiatief op het gebied van food: Kromkommer. Maar er is ook een standaard antwoord op de vraag ‘Wat kun je dan na je studie gaan doen?’: Je kunt je eigen onderneming beginnen zoals Michael, die het met zijn concept BOON zelf tot de supermarkt geschopt heeft. Dat succesverhaal moest ik dus maar eens proeven. 

We moeten volgens het Voedingscentrum wat vaker peulvruchten gaan eten, 1 keer per week is het advies. Michael haakte daar met zijn concept BOON goed op in. Veel mensen weten niet goed wat ze moeten met die peulvruchten, maar BOON helpt je een handje. BOON heeft twee soorten producten. Er zijn bonen in een stazak, waar je in no-time zelf een lekker gerecht mee kunt maken, maar heb je nu geen zin om je eigen boontjes te doppen – woordgrap – dan kun je ook een complete bonenmaaltijd in stazak kopen. Er zijn drie varianten: Curry, Chili en Tomaat. Kwestie van opwarmen, wat rijst, wraps of pasta erbij en je kunt aan tafel. Ik kocht de curry en onderworp deze aan een kritische test.

Allereerst, waar haal je die BOON Bonen? Op dit moment zijn de bonen alleen nog te koop bij de Jumbo. Ten minste, dat is de bedoeling, want pas in de derde Jumbo die ik bezocht kwam ik de bonen tegen. Gelukkig kun je ook altijd terecht op de site van de Jumbo of op bodyenfitshop.nl.

De kikkererwten curry kostte 2,99 euro voor een zak van 500 gram. Daar kun je met z’n tweeën van eten als je er nog wat rijst of tortilla wraps bij serveert. Om de curry klaar te maken hoeft je geen keukenprins of -prinses te zijn. Gooi de complete zak gewoon in een pan kokend water en verwarm de curry in de zak of doe de inhoud in een bakje en laat de magnetron het werk doen. Gemakkelijker wordt het niet mensen. Mocht die bak opwarm bami dus weer in je mandje belanden na een dag lang werken, leg hem dan eens terug en neem zo’n zak bonen mee. Net zo gemakkelijk, maar een stuk gezonder zoals je op de site van BOON kunt lezen:

Onze bonen bevatten goede koolhydraten, vezels, relatief veel eiwitten, weinig vet en heel veel bouwstoffen zoals ijzer, calcium, zink, kalium en vitamine B.

Verder bevat 1 portie (250 gram) van deze curry 222 calorieën,  5 gram vet (maar 0,5 gram verzadigd vet!), 28 gram koolhydraten en 9 gram eiwitten. Hartstikke prima dacht ik zo. Oh ja, peulvruchten zijn natuurlijk vezelrijk, zo ook deze curry, hij bevat maarliefst 15 gram vezels. Dat is morgen op de wc dan weer fijn. En wat ik daarnaast ook nog fijn vind, is dat de ingrediëntenlijst van deze curry bestaat uit alleen maar ingrediënten die ik zelf ook in mijn keukenkastje heb staan. Geen onnodige kleurstoffen of smaakversterkers.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ik serveerde mijn curry met homemade tortillachips – dan had ik toch nog het gevoel dat ik iets gedaan had. Snijd twee tortilla wraps in punten en rooster deze even in de oven op 175 graden tot ze knapperig worden.

Door met belangrijkere zaken. Hoe smaakte de curry? Ik ben van curry’s gewend dat ze vrij hoog op smaak zijn. Dat is eigenlijk nog zacht uitgedrukt. Vaak zit ik al klaar met een liter water om het brandje in mijn mond te blussen. Dat was dan ook het eerste wat me opviel aan deze curry. Hij was helemaal niet pittig! De curry was juist heel mild. Ik proefde verschillende specerijen, koriander, komijn en volgens mij ook een snufje kaneel. Erg lekker, maar van mij mag de curry wel iets meer pit hebben. Dat kun je natuurlijk ook heel gemakkelijk zelf oplossen door een pepertje of wat cayennepeper toe te voegen. Wat ik erg fijn vond is dat de kikkererwten nog een lekkere bite hadden. In tegenstelling tot bonen uit een pot waren deze totaal niet papperig. Pluspuntje dus!

Kortom, heb je weinig tijd en wil je toch een voedzame maaltijd op tafel zetten, dan zou ik deze curry zeker eens een kans geven. Ben je net als ik een echte foodie en houd je van smaakexplosies in je mond, dan is deze curry misschien wat te mild voor jou. Maar hé, ook echte foodies zijn wel eens in voor gemak toch, dus dan gooien we er gewoon extra pepertje tegenaan.

Geef een reactie

