Recept: Courgetti met avocadosaus

‘Weer een recept voor courgetti? Zijn die er nog niet voldoende Hanne?’ Nou, uhh, eigenlijk wel ja. Waarom ik dit recept toch even met jullie wilde delen? Nou, omdat mijn versie gewoon awesome is! De courgetti is gemaakt met courgette en de avocadosaus met avocado, what a surprise, maar daarnaast gebruikte ik twee van mijn favoriete smaakmakers: ansjovis en kappertjes. 

Ansjovis en kappertjes. Veel mensen vinden het niet te eten, maar geef mij een potje kappertjes of een blikje met ansjovis en een lepel erbij en vijf minuten later is dat potje of blikje helemaal leeg. Oke, zo erg is het misschien ook weer niet – ik denk dat mijn maag daar niet zo blij mee zou zijn – maar als ik kook met ansjovis of kappertjes kan ik het niet laten om er tussendoor een paar weg te snoepen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Courgetti kun je op verschillende manieren maken. Je kunt met een kaasschaaf plakken schaven van de courgette en deze vervolgens met een mes in dunne linten snijden. Als je het wat professioneler aan wilt pakken kun je een ‘spiralizer’ kopen. Die dingen zijn nog best duur, maar je kunt er nu een voor een tientje kopen bij de Action. Ik was er erg benieuwd naar en kocht zo’n ding. En ik moet toegeven, hij is super handig in het gebruik en maakt mooie slierten. Zeker dat tientje waard dus! Mocht je dat nu allemaal niet zien zitten, dan kun je ook gewoon kant-en-klare courgette spaghetti kopen bij de Albert Heijn.

Courgetti met avocadosaus

Ingrediënten (voor 2 personen):
– 2 courgettes*
– 1 bakje champignons
– 1 avocado
– 100 gram garnalen
– 8 ansjovisfilets (ik vertelde al dat ik gek ben op die dingen, maar vind jij 8 filets vrij heftig, gebruik er dan wat minder)
– 2 eetlepels kappertjes
– sap van 1/2 limoen
– peper en zout
– olie om in te bakken

*Heb je geen zin om zelf courgetti te maken? Je kunt ook kant-en-klare courgette spaghetti kopen bij de Albert Heijn.

Bereiding:
1. Maak van de courgette courgetti met een kaasschaaf of spiralizer.
2. Snijd de champignons in vieren.
3. Verhit wat olie in een pan en bak hierin de ansjovis en kappertjes 2 minuutjes tot de ansjovisfilets uit elkaar beginnen te vallen.
4. Voeg de champignons toe en bak deze 3-5 minuten tot ze bruin kleuren.
5. Voeg de courgetti en garnalen toe en bak deze nog 1 à 2 minuutjes mee tot ze warm zijn. Bak niet te lang, dan wordt de courgetti erg slap.
6. Maak ondertussen de avocadosaus door de avocado te prakken en te mengen met het limoensap, peper en zout.
7. Verdeel de courgetti met champignons en garnalen over twee borden. Leg hierop een grote lepel avocadosaus en maal er eventueel nog wat zwarte peper over.

Geef een reactie

