Let’s get personal: Q&A

Voor degenen die het nog niet op Instagram hadden gezien, sinds afgelopen vrijdag, 17 maart, bestaat Miss Havermout precies 1 jaar!! Helaas heb ik het nog niet uitgebreid kunnen vieren want ik ben zelf al een paar daagjes ziekjes. Ik ben zelfs twee dagen mijn stem kwijt geweest, en ik kan je vertellen, dat is een drama voor mensen zoals ik die iedereen de oren van het hoofd tetteren. Maar goed, terug naar de feestelijkere zaken. 1 jaar Miss Havermout. In dat jaar heb ik tientallen receptjes met jullie gedeeld, maar ik vertel eigenlijk nooit zoveel over mezelf. Daarom vroeg ik jullie op Instagram wat jullie nog van mij wilden weten. De antwoorden op deze brandende vragen krijgen jullie in deze blogpost.

Wat studeer ik?
Laten we beginnen met de vraag wat ik nu eigenlijk studeer. Deze vraag krijg ik best vaak. Op dit moment ben ik eerstejaars student aan de HAS Hogeschool in Den Bosch. Daar studeer ik Food Innovation. Wat is dat? Nou ik leg het altijd zo uit. Je hebt vast ooit gehoord van voedingsmiddelentechnologie. Dat is een vrij technische studie waarin je onder andere aan slag gaat met het ontwikkelen van nieuwe voedingsmiddelen. Wij als Food Innovators doen dat ook, maar wij gaan meer aan de slag met de creatieve kant daarvan. Van het maken van de verpakking tot het bedenken van hele foodconcepten of het ontwikkelen van een aantrekkelijke marketingstrategie. De studie is heel breed. Ik heb lessen waarbij we lekker in de keuken staan te koken, maar we doen ook consumentenonderzoek of bestuderen welke micro-organismen onze producten kunnen bederven. Wil je meer over mijn studie weten, bekijk dan even deze site of neem eens een kijkje op de blog die ik voor mijn studie bijhoudt: hanneopdehas.

Header

Wat is mijn favoriete hartige havermout recept?
@lauras_super_vood was benieuwd of ik een favoriet hartig havermout receptje heb. Nou dat heb ik hoor! Ik zeg altijd dat ik best 3 keer per dag havermout kan eten, dus regelmatig neem ik dan ook een bakje havermout mee als lunch. Vaak wordt dat dan een hartige variant, een soort havermout risotto noem ik het maar. Ik kook wat grove havervlokken in groentebouillon en daar voeg ik dan het liefste wat courgette, doperwtjes, Provencaalse kruiden en wat (geiten)kaas of gerookte kip aan toe (maar eigenlijk kun je er elk restje groente uit je koelkast in gooien). Je kunt dat dan koud eten, maar ik heb een hele fijne warmhoudbeker dus ik kan op school genieten van een warm havermoutje. Een hele tijd geleden poste ik op mijn blog een receptje voor zo’n hartig havermoutje (klik hier).

hartige-havermout

Wat is mijn ultieme guilty pleasure?
@xannebertrumsx vroeg zich na al de healthy food foto’s op mijn Instagram af voor wat voor ongezond eten ik bezwijk. Nou laat ik eerst even zeggen dat ik echt niet altijd healthy eet. ’s Avonds voor de tv bezwijk ik vaak voor chocolade en een zak chips gaat ook bij mij altijd in 1 keer op. En als we dan echt eerlijk zijn, ik heb de laatste tijd ook regelmatige eetbuien waarbij ik gewoon alles naar binnen werk wat los en vast zit. Heel vervelend, maar ook dat gaat wel weer voorbij, daar heb ik vertrouwen in. Toch eet ik voor het overgrote deel van de tijd gezond. Dat vind ik lekker en ik voel me er goed bij. Maar goed zondigen, daar ben ik ook een groot voorstander van. En mijn ultieme guilty pleasure is dan, heel cliché, pizza of Ben & Jerry’s. Tja, ik kan het ook niet spannender maken, geef mij een pizza en ik ben een gelukkig meisje.

Waar komt mijn liefde voor koken en eten vandaan?
@silviagrk had een hoop vragen. In welk restaurant ik het liefste elke week zou eten? Tja, ik eet niet zo vaak buiten de deur en eerlijk gezegd sta ik liever zelf achter het fornuis.Leuker vind ik het om te ontbijten of lunchen buiten de deur. Ik zou best elke zondag ochtend op willen starten met wat pancakes van Mook of een lekkere lunch bij het Nieuwlandcafé in Tilburg. Wat staat er nog op mijn food baking list? Zelf een desembrood maken en zelf bouillon trekken. En welk product meer mensen zouden moeten eten? HAVERMOUT natuurlijk!

1 jaar miss havermout 1.jpg

Silvia vroeg me ook waar mijn liefde voor koken en eten vandaan komt en daar wil ik wat verder op in gaan. Ik ben helemaal nog niet zo lang bezig met koken en gezond eten. Toen ik 3 jaar geleden op kamers ging kookte ik altijd heel simpel, gewoon veel pasta zoals elke student en af en toe werd er ook wel eens uit een pakje of zakje gekookt. Verder at ik zonder moeite een hele rol Maria koekjes in één keer op. Van zoiets als bananabread had ik nog nooit gehoord. Prima, maar ik voelde me toen totaal niet fit. Elke dag rond een uur of vijf had ik enorme dipjes. Ik begon dan letterlijk te zweten en shaken en het enige dat op zo’n moment hielp om niet flauw te vallen was alles wat eetbaar was en ik te pakken kreeg naar binnen proppen. Geen fijn gevoel! Daar wilde ik vanaf dus ik besloot gezonder te gaan eten. Geen koekjes uit de supermarkt meer en toch maar eens zo’n homemade bananabread proberen. Ook besloot ik minder vaak vlees te eten en ging ik elke zaterdag naar de markt om mijn koelkast vol te laden met verse groenten en fruit. Na enkele weken merkte ik al dat ik me veel fitter voelde en ik zat beter in mijn vel. Koken begon ik ook steeds leuker te vinden en ik ging steeds meer experimenteren. En zo veranderde ik van een gewone student in een full time foodie.

Wat is mijn droom?
Ook @lifeasliekeblog had een hoop vragen. Over de meeste kan ik vrij kort zijn: wat ik echt heel vies vindt? Cola, niet te drinken! Mijn favoriete chocolade? Tony’s puur amandel zeezout of Hands off my chocolate crispy cookie. Mijn lievelingseten? Zie mijn antwoord hierboven, maar ook mijn bakje havermout in de ochtend kan ik echt niet missen. Lieke vroeg me ook wat mijn droom is. Stiekem heb ik al heel lang de droom om ooit de Bruna binnen te lopen en daar mijn eigen boek te zien liggen. Al lang voordat ik begon met bloggen of zelfs met koken had ik die droom. Vroeger was ik altijd aan het knutselen: knippen, plakken, haken, naaien en breien. Toen droomde ik er van ooit een eigen boek te hebben vol knutselideetjes. Nu, nu mijn liefde voor eten het gewonnen heeft van mijn liefde voor knutselen, lijkt het me super gaaf ooit een eigen kookboek in handen te hebben. En dan het liefste een boek vol snelle, eenvoudige ontbijtjes voor al die mensen die zeggen dat ze geen tijd hebben om te ontbijten.

Dat was mijn eerste Q&A! Oh wacht, ik zou zo de vraag van de @colourfulatheltes nog vergeten. Zij vroegen zich af of bij mij ook altijd alle afwas in de vaatwasser staat. Nou mannen, ik kan jullie vertellen, de struggle is bij mij even more real, ik heb geen vaatwasser! Ik woon in een prachtig studentenhuis met old-school keuken zónder vaatwasser. Wel hebben ik en mijn vijf huisgenootjes een prachtig afdruiprek waar we alle afwas torenhoog in opstapelen.

Nou dat was echt de laatste vraag. Wie weet tot ziens bij Q&A part 2!

One thought on “Let’s get personal: Q&A

Geef een reactie

