Recept: Homemade volkoren pita broodjes

Er staan al een hoop foodfails op mijn naam als het gaat om het bakken van volkoren pitabroodjes. Gewone pitabroodjes is me al een aantal keer aardig gelukt, maar de volkorenvariant wilde maar niet lukken. Plat, taai, droog, maar nooit werd het een lekker luchtig broodje dat je heerlijk kunt vullen met kaas, shoarma of groente. Maar dames en heren, het is met gelukt! Zie hier het resultaat. 

Deze pitabroodjes blazen mooi op in de oven. Hierdoor ontstaat er een mooie luchtkamer in het broodje. Als je het broodje dan opensnijdt heb je genoeg ruimte om een heerlijke gevulde pita te maken. Ik eet ze de laatste tijd vaak als lunch met wat hummus, kaas, sla, groente of de vegetarische shoarma van Vivera.

En eerlijk is eerlijk, ik heb een klein beetje vals gespeeld met deze broodjes. Ik maakte de broodjes niet ‘from scratch’ met meel en gist, maar ik gebruikte de kant-en-klare volkoren broodbakmix van de Lidl. Ik zag hem staan in de winkel en toen ik zag dat hij voor 74% uit volkoren tarwemeel en voor 24% uit volkoren roggemeel bestond was ik verkocht. Na een aantal lekkere broden gemaakt te hebben met het broodbakmeel vond ik het tijd voor een experimentje, dus maakte ik pitabroodjes van de mix. En dat was een groot succes!

pita broodjes 1.jpg

Zelf broodbakken is best veel werk, een goede keukenmachine maakt het werkje een stuk gemakkelijker, maar die heb ik helaas niet. Dan zit er maar 1 ding op, 15 minuten kneden… Dat lijkt onnodig lang, maar echt waar, ik weet inmiddels uit ervaring dat dat echt nodig is voor een luchtig brood. En om dat kneden wat aangenamer te maken zet ik tegenwoordig gewoon wat vlogjes aan op Youtube en dan is dat kwartier zo voorbij. Oh, en wat te denken van die gratis armspier workout, ieder nadeel heb z’n voordeel!


Volkoren pitabroodjes

Ingrediënten (voor 10 broodjes):
– 1/2 pak volkoren broodbakmix van de Lidl (500 gram)
– 350 milliliter lauw water

Extra: bakpapier en een deegroller

Bereiding:
1. Meng de bakmix met het water tot een deegbal. Leg dit deeg op het aanrecht en kneed het deeg 15 minuten stevig door.
2. Doe het deeg in een kom en laat het 45 minuten afgedekt rijzen.
3. Kneedt het deeg vervolgens enkele keren door om de luchtbellen die tijdens het rijzen ontstaan zijn gelijkmatig over het deeg te verspreiden. Weeg het deeg en deel dit gewicht door tien. Hierdoor weet je ongeveer hoeveel elk bolletje deeg moet wegen om 10 gelijke pitabroodjes te krijgen. Mijn deeg woog bijvoorbeeld 770 gram. Ik maakte dus 10 deegbolletjes van ongeveer 77 gram.
4. Rol de deegbolletjes met een deegroller wat platter, ongeveer een halve centimeter dik. Leg ze vervolgens op een bakplaat met bakpapier. Laat de pitabroodjes afgedekt met een vochtige theedoek weer 45 minuten rijzen.
5. Verwarm op tijd de oven voor op 200 graden. Plaats 5 minuten voor het bakken van de pitabroodjes een ovenvast schaaltje met wat water in de oven. Hierdoor rijst het brood in de oven beter (volgens de verpakking van de Lidl, dus dan doe ik dat braaf).
6. Zet de pitabroodjes in de oven en bak ze 10 minuten. Je zult zien dat ze wat opblazen, dit is de bedoeling.
7. Laat de broodjes op een rooster afkoelen. Je kunt deze pitabroodjes ook heel goed invriezen.

Geef een reactie

