Recept: Gekruide groentefrietjes met zelfgemaakte mayonaise

TGIF, oftewel, thank god it’s friyday! Of moet ik misschien zeggen fries-day? Ik ga voor dat laatste. En weet je, eigenlijk maakt het niet uit welke dag het is, met deze groentefrietjes is het elke dag fries-day. De frietjes zijn gemaakt van wortel, pastinaak en zoete aardappel. En omdat frietjes zonder mayo hetzelfde is als boerenkoolstamp zonder worst maakte ik er een heerlijke homemade mayonaise met grove mosterd bij. 

Eerlijke gezegd houd ik helemaal niet zo van frietjes. Als ik een lijstje met ultieme cheats moet opstellen staat pizza met stip op nummer 1. Frietjes belanden dan denk ik toch ergens in de dubbele cijfers. Ik vind dat friet gewoon niet zoveel smaak heeft. Dat geldt niet voor deze groentefrietjes! Wortels, pastinaken en zoete aardappels hebben van zichzelf al veel meer smaak dan gewone aardappels, maar ik heb ze ook nog eens lekker gekruid met gerookte paprika- en knoflookpoeder. Geen saaie patat dus.

Deze groentefrietjes zijn natuurlijk een stuk gezonder dan de patatjes van de snackbar om de hoek. De groentefriet rooster je in de oven met een beetje olijfolie in plaats van ze te frituren in de frietpan. Een stuk gezonder, maar ook een stuk minder knapperig. Tja, het is het een of het ander. Ik vind ze nog steeds erg lekker.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gezonde friet of niet, ik wil er een sausje bij, dus ik maakte mayonaise. Dat is heel gemakkelijk en je hebt er maar een paar ingrediënten voor nodig. Trouwens, mayonaise is nog niet eens zo slecht voor je. Mayonaise heeft een erg slecht imago, maar wanneer je het zelf maakt zitten er eigenlijk helemaal geen foute ingrediënten in: olie, eidooier, azijn, mosterd, peper en zout. Op zich is daar niks mis mee. Wel zit er natuurlijk veel vet in mayonaise, maar wanneer je een olie met vooral onverzadigde vetten gebruikt én je je frietjes niet begraaft onder een berg mayonaise dan valt het allemaal best wel mee.

Mayonaise heeft dus als basisingrediënten olie, eigeel, zout, peper, mosterd en iets van zuur zoals citroensap of azijn. Je kunt daarin wat variëren. Ik gebruikte bijvoorbeeld grove mosterd in plaats van Dijon mosterd en ik koos voor appelcider azijn. Verder kun je ook nog andere ingrediënten zoals dille, knoflook of wasabi toevoegen. Experimenteer zelf dus ook eens om jouw perfecte mayonaise te maken.


Gekruide groentefrietjes met zelfgemaakte mayonaise

Voor de frietjes

Ingrediënten (voor 1 persoon als hoofdgerecht of 2 personen als bijgerecht):
– 2 wortels
– 1 pastinaak
– 1 kleine of 1/2 grote zoete aardappel (zo’n 200 gram)
– 1 eetlepel olijfolie
– 1/4 theelepel knoflookpoeder
– 1/2 theelepel gerookt paprikapoeder
– Peper en zout naar smaak

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 200 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.
2. Snijd de groenten in frietjes en doe ze in een kom.
3. Doe de olijfolie, knoflookpoeder, gerookt paprikapoeder en peper en zout bij de frietjes en meng alles goed door elkaar.
4. Verdeel de frietjes over de bakplaat en bak ze 15 minuten in de oven op 200 graden. Hussel de frietjes en bak ze vervolgens nog eens 15 minuten.
5. Ondertussen kun je alvast de mayonaise maken.

Voor de mayonaise

Ingrediënten (voor een jampotje vol):
– 1 eigeel
– 150 milliliter neutrale olie zoals zonnebloemolie
– 1 theelepel (grove) mosterd
– 3-5 theelepels (appelcider) azijn (afhankelijk van hoe zuur je de mayonaise wilt, ik gebruik lekker veel azijn, dan krijg je Belgische mayonaise met een wat zuurdere smaak)
– peper en zout naar smaak.

Bereiding:
1. Leg een vochtige dubbelgevouwen theedoek onder je mengkom. Hierdoor kun je met een hand kloppen en met een hand olie toevoegen zonder dat je kom rond blijft draaien.
2. Doe het eigeel, de mosterd, de azijn en het peper en zout in de mengkom en klop deze met een garde door elkaar.
3. Voeg druppelsgewijs de olie toe en blijf goed kloppen tot alle olie is opgenomen.

De mayonaise kun je in de koelkast bewaren. Omdat er rauw eigeel in zit kun je de mayonaise niet al te lang bewaren. Ik zou zeggen maximaal een week, maar gebruik vooral je gezond verstand. Ziet het er niet meer goed uit of ruikt het vreemd, dan zou ik e mayonaise weggooien. De houdbaarheid is namelijk ook afhankelijk van hoe oud je eieren waren en hoe netjes je hebt gewerkt.

Geef een reactie

